fbpx
.st0{fill:#FFFFFF;}

Voordat je verder leest, wil ik je vragen eerst even over de volgende vraag na te denken:

Waar besteed jij tijdens het begeleiden van je leerlingen het meeste tijd aan?

Vorige week vroeg ik deelnemers tijdens de Zoom-meeting: 6 strategieën om met meer resultaat en plezier jouw leerlingen te begeleiden waar ze tegenaan liepen bij de begeleiding van hun leerlingen.  Deze drie antwoorden werden het meest gegeven:

  • Ik wil meer resultaat behalen met mijn leerlingen.
  •  Leerlingen zijn niet gemotiveerd.
  • Ik heb te weinig tijd om tijdens de begeleiding alles te doen wat ik wil doen en om met de leerling in gesprek te gaan.

Deze drie dingen hangen met elkaar samen.
Gemotiveerde leerlingen halen tijdens hun begeleiding meer resultaat.
De motivatie vergroot je door de tijd te nemen om met leerlingen in gesprek te gaan.

Te weinig tijd hebben tijdens de begeleiding komt vaak door:
– teveel tegelijk willen doen, met als doel om de leerling veel te willen leren, maar teveel tegelijk willen doen, gaat juist ten koste van het resultaat.
– niet durven vertragen. Juist omdat je veel wilt, gebeurt het vaak dat er snel begonnen wordt met het aanleren van vaardigheden. Vaak wordt er dan voorbij gegaan aan of er wel genoeg motivatie van de leerling is om het ook daadwerkelijk te gaan doen. Sta je wel eerst stil bij die motivatie, dan gaat het in het begin wat minder snel. Maar juist in het begin vertragen, zorgt dat je daarna kunt versnellen, en dat er genoeg tijd is om alles te doen wat de leerling nodig heeft.
– teveel tijd besteden aan het aanleren van vaardigheden. Laat ik voorop stellen dat het aanleren van vaardigheden en leerstrategieën heel erg nodig is. Maar als je hier te vroeg heel veel tijd aan besteedt, voordat de leerling er ook echt mee aan de slag wil, dan is dit zonde van de tijd en energie. Daarnaast ben jij niet nodig om de strategieën uit te leggen, dit kan ook prima via een filmpje. Uiteraard ben jij wel nodig bij het inoefenen van de strategieën en het feedback geven hierop. Maar sommige strategieën en vaardigheden kunnen leerlingen na het zelf bekijken van de uitleg al vrij snel goed toepassen, zonder dat jij hier heel veel tijd aan hoeft te besteden. Waardoor er tijd over blijft voor gesprekken en om aan andere vaardigheden juist extra aandacht te kunnen besteden.
– te weinig tijd maken voor gesprekken. Dit klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, omdat juist het voeren van gesprekken veel tijd kost. Maar naast dat je de motivatie in deze gesprekken vergroot, waardoor de leerling er zelf meer mee aan de slag gaat. Geef je de leerling tijdens deze gesprekken ook meer inzicht in het eigen gedrag. Wat werkt er wel en niet voor de leerling? Hoe komt dat? Welke volgende stap kan de leerling zetten. Door deze gesprekken werk je veel doelgerichter met de leerling en vindt de leerling de manier van leren/plannen/concentreren die past. Waardoor het uiteindelijke resultaat veel beter zal zijn:

Kort samengevat:
– Eerst de motivatie, dan het aanleren van vaardigheden.
– Maak tijd voor gesprekken.
– Zoek de manier van leren/plannen/concentreren die bij de leerling past.

Besteed jij je begeleidingstijd aan de juiste dingen?

Degene die meededen aan de zoom-meeting wisten daarna hoe ze meer resultaat kunnen behalen met hun leerlingen, hoe ze deze makkelijker kunnen motiveren en hoe ze meer tijd overhouden om met hun leerlingen in gesprek te gaan.

Wil jij dit ook weten? Schrijf je dan in voor de zoom-meeting:

6 strategieën om met meer resultaat en plezier jouw leerlingen te begeleiden

In deze  gratis zoom meeting hoor je 6 strategieën om met de inzet van de SLiM online programma’s de begeleiding van jouw leerlingen bij het leren/plannen/concentreren te verbeteren en makkelijker te maken.

Klik hier om je in te schrijven.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ontvang als eerste de nieuwe blogs!

>