Een goed begin van het schooljaar voor jouw onderwijspraktijk/huiswerkbegeleiding.

Een goed begin van het schooljaar voor jouw onderwijspraktijk/huiswerkbegeleiding.

Om maar meteen met een open deur te beginnen:start schooljaar

Een goed begin, is het halve werk.

Bij open deuren denk je natuurlijk altijd: “dat wist ik al, vertel eens wat nieuws…”. Maar weet je wat het is bij open deuren, ze kloppen wel.

Aan alleen een open deur heb je natuurlijk niks. Daarom lees je in dit artikel wat jij kunt doen om ervoor te zorgen dat het schooljaar goed start. Voor je leerlingen, de ouders, jezelf en je aanbod. Het is een uitgebreid artikel, dus neem er even de tijd voor en ga er ook echt mee aan de slag. Dan begin jij het schooljaar goed. En je weet wat ze zeggen over een goed begin 😉

Leerlingen:

Start met je leerlingen met het duidelijk maken waar ze de komende periode aan willen werken. Ik kies zelf voor een periode van 3 maanden. 3 maanden is overzichtelijk, maar wel lang genoeg om een hoop te bereiken. 3 doelen is ook een mooi aantal.

De volgende dingen zijn belangrijk bij het stellen van doelen:

– Is de leerling zelf gemotiveerd om voor dit doel te werken?
– Is het voor de leerling duidelijk wat er veranderd als dit doel behaald is? En is het gevolg duidelijk als dit niet veranderd?
– Is het uitdagend, maar wel haalbaar?
– Is het meetbaar?
– Hoe gaat de leerling het vieren als het gelukt is?

Bij het meetbaar maken gaat het erom dat de leerling kan meten of het doel ook echt bereikt is. Het doel is vaak resultaatgericht: Ik wil een 7 halen voor wiskunde. Of ik kan zelfstandig plannen.

Het maken van een plan:

Samen met de leerling maak je een plan om de doelen te behalen. Wat gaat de leerling precies doen en hoe kan jij hier als begeleider bij helpen.

Je gaat processen aan de doelen koppelen. Wat ga je doen om je doel te behalen? Bijvoorbeeld: Ik werk elke dag 15 minuten geconcentreerd aan mijn wiskunde. Of ik plan elke dag de nieuwe toetsen/opdrachten in, in mijn planner.
Ook deze processen zijn meetbaar.

Spreek af met de leerling hoe jullie de vooruitgang meten. Dit kan bijvoorbeeld met een schaalvraag, door een tracker bij te houden of door elke week kort op te schrijven hoe het gegaan is. Minimaal elke 2 weken bespreek je kort met de leerling hoe het met de doelen gaat en stuur je wanneer nodig bij.

Ouders:

Samenwerking met ouders is heel belangrijk. Hoe soepeler deze samenwerken verloopt, des te beter de begeleiding zal verlopen. Het begin van het schooljaar is een goed moment om ervoor te zorgen dat je met ouders op 1 lijn zit. Plan bij de start van het schooljaar gesprekken met de ouders en hun kind.

Neem voor het schooljaar start ook tijd om erover na te denken wat je nog kunt verbeteren in de samenwerking met ouders. Bijvoorbeeld in hoe vaak je contact hebt met de ouders of de manier waarop je ze op de hoogte houdt van de begeleiding.

Jij:

Het is erg belangrijk dat jij met plezier je leerlingen kunt blijven begeleiden en dat je ook plezier hebt in het hebben van een eigen onderwijspraktijk/huiswerkbegeleiding. Doordat je meer kennis en ervaring hebt en je praktijk zich verder ontwikkelt is het nodig om er af en toe bij stil te staan of dat wat je doet nog bij je past en hoe je het nog leuker voor jezelf kunt maken.

Doelen en een plan:

Start het schooljaar met doelen en een plan. Als je nog geen doelen hebt, maak er dan een prioriteit van dit als eerste te gaan doen. En maak een plan om je doelen te bereiken. Wat je hierboven hebt gelezen over het stellen van doelen met je leerlingen, kun je in grote lijnen ook toepassen op jezelf.

Efficiënt werken:

Uit de quiz: Groeien met een glimlach, is het meest gegeven antwoord op de vraag: “Waar irriteer jij je het meest aan.” “Aan mezelf, ik werk niet efficiënt.”
Niet efficiënt werken zorgt voor een ontevreden en onvoldaan gevoel. Omdat je veel minder veel gedaan krijgt dan je graag zou willen en dit een negatief effect heeft op je resultaten.
Niet efficiënt werken kan een heleboel oorzaken hebben. Belangrijk is natuurlijk om eerst te achterhalen waar dit door komt.

Het hebben van doelen en een plan kan je hierin al helpen.
Stel jezelf aan de hand van deze doelen elke dag de vraag: wat is er nu echt belangrijk? En ga dat als eerste doen.

Weekindeling:

Zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt om aan je praktijk te werken. Zodat je ook de tijd hebt om aan je doelen te werken. De lange termijnplanner die in de huiswerkplanner voor leerlingen staat, is voor jezelf ook handig te gebruiken. Plan in je weekoverzicht in welke tijd je aan je praktijk gaat werken. Plan sowieso voor jezelf in wanneer je aan je doelen gaat werken.

Waar word je blij van:

Schrijf alle activiteiten van afgelopen jaar eens voor jezelf op en kijk: waar word ik blij van?

Je kunt uiteraard niet alleen maar dingen doen waar je blij van wordt. Maar waarschijnlijk zijn er wel een aantal dingen die je niet meer hoeft te doen. En kun je die tijd beter besteden aan iets waar je wel blij van wordt en wat bijdraagt aan het behalen van je doelen.

Aanbod:

Nu is het tijd om eens kritisch te kijken naar je aanbod. Past dit aanbod nog bij je of ben je het ontgroeit. Het kan, vind ik, niet zo zijn dat jouw aanbod jarenlang hetzelfde is. Dat zou betekenen dat jij je helemaal niet ontwikkeld hebt…

Aanscherpen/aanpassen:

“We merken dat we op deze manier veel duidelijker communiceren en meer achter ons product staan omdat het allemaal helder is.”

Een berichtje van een praktijk die de trainersopleiding SLiM volgt, waarmee ik samen heb gekeken naar het aanbod wat zij hebben voor huiswerkbegeleiding. Ze hebben het aangescherpt en aangepast waardoor het beter bij ze past. Wat als gevolg heeft dat ze er zelf voor 100% achter staan. Die duidelijke communicatie en achter je product staan, gaat voor meer klanten en meer werkplezier zorgen.

Past jouw aanbod nog bij jou? Waarin kan je jouw aanbod aanscherpen/aanpassen en nog meer passend maken voor jou?

Werkplezier/Kwaliteit:

Wanneer ik kijk naar mijn aanbod zijn de belangrijkste prioriteiten werkplezier en kwaliteit. Een aangescherpt en aangepast aanbod moet ervoor zorgen dat het deze dingen beide verbetert.

Voor komend schooljaar is ons aanbod voor de huiswerkbegeleiding ook verandert. We kiezen voor kortere en intensievere begeleiding. Omdat dit bij ons past en we zo ons werkplezier vergroten en de kwaliteit kunnen verbeteren.

Uitschrijven:

Schrijf voor jezelf uit wat er gebeurt vanaf het moment dat een ouder contact met jou opneemt. Welke stappen doorlopen ze en wat moet jij bij elke stap doen. De stappen die een ouder doorloopt kun je op je website zetten, zodat mensen precies weten wat ze van je kunnen verwachten.

Als je voor jezelf hebt uitgeschreven wat je bij elke stap moet doen, dan zorgt dit ervoor dat je niks kunt vergeten en dat je er minder over na hoeft te denken. Je kunt het sneller doen, waardoor je weer efficiënter kunt werken.

Aan de slag!

Heel veel succes ermee. Als je hiermee aan de slag gaat dat is jouw start van het schooljaar zeker weten goed.

Wil je meer tips over het begeleiden van jouw leerlingen, efficiënt werken, doelen stellen en een plan maken? Doe dan nu de quiz: Groeien met een Glimlach. En ontvang de tips die bij jou passen.

Het nadeel van deze tips: je moet het allemaal alleen doen.

Wat het moeilijker zal maken het ook echt te doen en alleen krijg je sommige ideeën/inzichten niet die je met anderen wel krijgt.

Wil je hier echt mee aan de slag? Laten we het dan samen doen!

Schrijf je in voor de training: Groeien met een Glimlach.

P.S. Vind jij dit artikel waardevol? Ik waardeer het erg als je dit laat weten door het plaatsen van een reactie en/of het delen in je netwerk!

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)