Ik krijg mijn groepstraining niet vol.

Ik krijg mijn groepstrainingen niet vol.

“Het lukt me niet om leerlingen naar mijn trainingen te krijgen. Dan heb ik er maar 1 of 2. Soms zelfs geen 1. Het frustreert me. Ik heb het gevoel dat ik altijd aan het leuren ben en van het resultaat word ik niet blij. Bij anderen zie ik dan dat ze steeds groepen vol hebben. Het wordt zo steeds minder leuk voor me.”

Dit vertelde een leuke vrouw met eigen onderwijspraktijk tijdens een gesprek. Ze is niet de eerste van wie ik dit hoor en zal zeker ook niet de laatste zijn. Hoogste tijd dus om daar eens wat over te schrijven. Juist ook omdat ik het herken, met alle frustraties die daarbij horen.

Het lezen van dit blog gaat er niet voor zorgen dat daarna ineens al je groepstrainingen vol zijn. Als je dat verwacht kun je beter meteen stoppen met lezen ;) Het zorgt er wel voor dat je er met een andere blik naar kijkt, het zet je aan tot denken en het het bewust maken van keuzes hierin. Je zult dan ook vooral vragen in dit blog tegenkomen.

Is het realistisch?

Is het realistisch om een groep vol te krijgen?
Je krijgt een groep niet zomaar vol. Dat is niet alleen voor jou zo, maar voor alle ondernemers. Dat is keihard werken en lukt niet van de ene op de andere dag.
Bepaald voordat je begint of het realistisch is een groepstraining te geven. Om te weten of het realistisch is, kun je onder andere kijken naar het aantal volgers wat je op social media hebt en naar het aantal mensen in jouw omgeving die weten wat jij doet, ook het aantal klanten dat je al geholpen hebt (en die tevreden zijn en dit verder vertellen) is belangrijk.

Hoeveel echte actie heb je gedaan om die groepstraining vol te krijgen?
Dit is vaak nog wel een puntje. Kijk eens kritisch naar de acties die je hebt gedaan om die groep ook echt vol te krijgen. 99 % van de keren is er niet genoeg actie. Een evenement op Facebook plaatsen en 3 berichten plaatsen is niet genoeg om leerlingen naar je training te krijgen.
Met daarbij de hele belangrijke vraag om jezelf te stellen: Wil je er alles aan doen om die groep vol te krijgen? Of je hier nou ja of nee op antwoord. Het is allebei goed. Het antwoord helpt je om verder te gaan. Is het antwoord JA, dan ga je een plan maken en er daarna alles aan doen om die groep vol te krijgen. Is het antwoord NEE, lees dan rustig verder :)

Is het realistisch om te verwachten dat het resultaat behaald wordt?
Even heel eerlijk naar jezelf: sta jij 100 % achter de training die jij geeft? Het komt vaak voor dat je, nadat je een training een aantal keer gegeven hebt, erachter komt dat bepaalde dingen niet werken, dat je dingen mist, dat het toch niet helemaal bij jou past of dat de resultaten niet zijn zoals je graag wilt dat ze zijn. Jij ontwikkelt je ook verder, waardoor een training ook niet meer helemaal passend kan zijn.

Het is logisch dat dit gebeurd. Als 1 van de SLiM trainers mij vertelt dat ze iets aangepast hebben of het net even anders doen zodat het beter bij hun praktijk en leerlingen past, dan juich ik dat alleen maar toe. Dit kan, omdat de basis goed is. Het betekent dat ze het zich eigen hebben gemaakt. Waardoor de resultaten met hun leerlingen alleen maar beter zullen worden.

Als jij niet 100 % achter je training en de resultaten die je daarmee behaald staat, dan werkt dit door op het aantal leerlingen dat je krijgt. Dat kan niet missen. Het kan wel anders.

Hoe je het anders doet, hoor je tijdens het webinar: Hoe je door begeleiding met kwaliteit nieuwe leerlingen krijgt.

Is het nodig?

Is het nodig om het in een groep te doen?
Heel vaak is het helemaal niet nodig om het in een groep te doen en kan het ook prima 1 op 1. Daar zitten voor jou en je leerlingen ook heel veel voordelen aan. Zeker als je nog geen volle praktijk en agenda hebt, is dit een hele goede oplossing.

Welke andere opties zijn er die ook bij mij passen?
Er zijn nog veel meer mogelijkheden behalve een groepstraining, die mogelijk wel veel beter passen bij jouw praktijk en leerlingen. Bijvoorbeeld:
– Individueel;
– Geen groepstraining, maar wel in een groep;
– Online (helemaal of voor een gedeelte);
– Workshops
– Een combinatie van alleen en samen

Klinkt dit interessant, maar denk je “hoe dan?!”. Schrijf je dan in voor het webinar: Hoe je door begeleiding met kwaliteit nieuwe leerlingen krijgt.

Is je boodschap duidelijk?

Denk jij bij het over Facebook/Instagram scrollen ook vaak dingen als:
“Nou en.”
“Wat wil je hiermee zeggen?”
“Waarom plaats je dit?”
Ik wel….
Heel veel wat er staat is nietszeggend. Door tig anderen wordt het ook zo geplaatst.

Om nieuwe leerlingen te krijgen, of het nou voor je groepstraining is of voor iets anders, is het noodzakelijk dat jouw boodschap duidelijk is.
En ja, dat is eng.
Mensen vinden daar dingen van die soms niet leuk zijn.
Je krijgt soms commentaar.

Maar…. het zorgt er ook voor dat je opvalt.
Dat je met mensen in contact komt die zich kunnen vinden in jouw boodschap.
En dat je nieuwe leerlingen krijgt.

Vergelijk jezelf niet met anderen.

Het is zo gemakkelijk om jezelf te vergelijken met anderen. Ik weet niet hoe dat voor jou is, maar als ik dat doe dan kom ik er zelf vaak niet al te best vanaf.
Als ik merk dat ik aan het vergelijken ben, dan denk ik aan de volgende 3 dingen:
Wat op Social Media staat is vaak niet de (hele) waarheid. Te vaak heb ik mensen gesproken waarvan ik dacht dat ze een goedlopende praktijk hebben (dat beeld wordt er geschetst), maar dat het in gesprek bleek dat diegene nog weinig (of zelfs geen!) leerlingen had.
Er zijn altijd mensen die verder zijn, vaak is dit ook logisch. Ze zijn al langer bezig, investeren meer geld en/of tijd, doen hun marketing beter, werken harder enz. Maar ook die mensen zijn ooit met niks begonnen. In plaats van mezelf minder te voelen, kijk ik wat ik van ze kan leren.
Vergelijk jezelf alleen met jezelf. Kijk naar waar je vorig jaar, vorige week, gisteren stond, vergelijk jezelf daarmee. Trek daaruit je conclusies.

Wil je hier meer over weten? Schrijf je dan nu gratis in voor het webinar: Hoe je door begeleiding met kwaliteit nieuwe leerlingen krijgt.

Tijdens dit webinar hoor je:
– Hoe focus op de kwaliteit van je begeleiding nieuwe leerlingen op kan leveren én hoe dit je werk nog leuker maakt.
– 3 veelvoorkomende valkuilen bij het begeleiden van leerlingen op het gebied van leren, plannen en motivatie.
– Hoe je alle leerlingen (ook de ongemotiveerde) aan het leren en plannen krijgt.

Klik hier om je in te schrijven.

 

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)