Hollen of stilstaan

Hollen of stilstaan

Er zijn vele overeenkomsten tussen tieners die hun huiswerk moeten maken en het ondernemen in je eigen onderwijspraktijk. En hoe langer ik deze tieners begeleid en ondernemer van een eigen praktijk ben, des te meer ik er zie.

Zo is het zowel bij de ondernemers als bij de tieners vaak hollen of stilstaan. Er is geen middenweg. Uiteraard herken ik mezelf hier ook in (anders zou ik het niet zo schrijven 😉). Zowel in hoe ik als tiener was, als nu als ondernemer. Als ondernemer wel steeds minder gelukkig…

Denk aan de middelbare scholier die aan het begin van het schooljaar vol goede moed begint. ‘Vanaf nu ga ik al mijn huiswerk bijhouden.’ Huiswerk wordt ijverig gemaakt en de nieuwe schriften vol samenvattingen geschreven. Dit fanatisme is zo’n contrast met het eerdere gedrag dat het niet vol te houden is. Gevolg: leerling stopt weer.

Of de leerling die keihard blokt voor een toetsweek. Uren achter elkaar leert. Tijdens dit blokken neemt hij zich voor de volgende periode toch echt het huiswerk bij te houden… alleen na het blokken voor deze toetsweek is hij zo moe, dat hij eerst even 2 weken bij gaat komen. Voordat hij het weet loopt hij weer achter de feiten aan en moet hij weer keihard blokken voor de volgende toetsweek.

Dan de ondernemer met een eigen onderwijspraktijk. Die vol enthousiasme begint aan facebook. Elke dag een bericht, vol enthousiasme geschreven. De reacties vallen wat tegen en het kost toch ook wel erg veel tijd. Het enthousiasme wordt snel minder. En voordat je het weet zijn er 3 weken voorbij waarin er geen bericht meer geplaatst is.

Of de ondernemer die graag meer leerlingen wil en daarvoor allerlei promotie acties opstart. Elke week minimaal 5 acties. Die acties leveren gelukkig al snel een paar nieuwe leerlingen op. De ondernemer stort zich vol op deze nieuwe leerlingen. De acties voor promotie liggen helemaal stil. Daardoor komen er ook weinig nieuwe leerlingen meer. De ondernemer moet weer ‘opnieuw beginnen’ met alle acties.

Allemaal voorbeelden van hollen of stilstaan. Hollen of stilstaan zorgt vaak voor onvrede. Je moet tenslotte of keihard werken of je doet niks/weinig. Het elke keer opnieuw opstarten kost veel energie.

Ik las hier een mooi verhaal over (ik weet helaas niet meer waar, dus ik kan de bron ook niet noemen). Het ging over 2 teams die een bepaalde berg wilden beklimmen. Team 1 liep op een zonnige dag zover als ze maar konden. Met slecht weer rustten ze uit. Team 2 liep elke dag 20 kilometer. Weer of geen weer.  Dat betekende dat op dagen met mooi weer team 1 meer dan 20 kilometer liep. Toch kwam team 2 als eerste aan. Omdat zij consequent elke dag 20 kilometer liepen.

Consistentie is hierbij het ‘toverwoord’.

Net zoals dit dat voor jouw leerlingen ook is en ook voor jou als ondernemer in je eigen praktijk.

Terug naar de voorbeelden betekent dit:

Van een te fanatieke start maken aan het begin van het schooljaar, naar elke dag consequent een uur huiswerk maken.

Van keihard blokken voor een toetsweek, naar een planning maken om het huiswerk bij te houden en op tijd te beginnen met leren voor een toets.

Van te enthousiast op Facebook en daarna tijden niks plaatsen, naar consequent elke week 3 berichten inplannen voor die week.

Van 5 promotie acties per week en er helemaal mee stoppen wanneer er nieuwe leerlingen zijn, naar 1 of 2 acties per week, waardoor het vol te houden is en er een constante stroom van nieuwe leerlingen ontstaat.

Ik ben heel benieuwd naar jou:
Hoe zou jij dit nog meer in kunnen zetten bij de begeleiding van je leerlingen?
Hoe kun jij zelf consistenter zijn bij het runnen van je eigen praktijk?

Leuk als jij jouw inzichten in een reactie deelt.

Please follow and like us:
  • Lientje schreef:

    Herkenbaar en mooi beschreven met voorbeelden bij leerlingen en ondernemers. Consistentie is heel belangrijk om je doelen te kunnen bereiken. Dank je wel voor het delen.

  • >
    error

    Interessant blog? Super als je deze deelt :)