.st0{fill:#FFFFFF;}

‘Ik kan me gewoon niet concentreren.’ Hoor jij dit ook vaak van je leerlingen? Ik hoor dit heel vaak. En ik snap het. Ik heb het zelf ook vaak gedacht. De leerlingen die dit zeggen, hebben er last van dat ze zich niet goed kunnen concentreren. Ze willen dit graag anders en hebben zich ook vaak voorgenomen om het anders te gaan doen. ‘Morgen ga ik goed opletten in de les.’ of ‘Tijdens het maken van mijn huiswerk laat ik me nergens meer door afleiden.’ Ondanks de goede wil, mislukt dit telkens weer, waardoor ze bevestigd worden in dat ze het inderdaad niet kunnen.

Jij ziet je leerlingen hiermee worstelen en weet ook wat het ze zou opleveren als ze zich wel goed zouden kunnen focussen. Maar daarvoor zullen ze wel uit het ‘ik kan het gewoon niet’ moeten stappen en het inzicht krijgen dat ze er zelf wat voor moeten doen.

Hoe komt het nou dat leerlingen in deze vicieuze cirkel blijven hangen?

Veel leerlingen blijven hangen in het idee dat ze het gewoon niet kunnen, omdat ze dit steeds voor zichzelf bevestigd zien. Ze hebben goede voornemens, zijn van plan het anders te gaan doen, maar het lukt ze niet. Waardoor ze de bevestiging krijgen: ‘zie je wel dat ik het niet kan.’ En als dat maar vaak genoeg gebeurt, verdwijnt ook de motivatie om er iets aan de te veranderen. Daardoor kun jij misschien wel eens het gevoel krijgen dat je leerlingen hier niet bij te helpen zijn, dat jij hier te weinig invloed op hebt.

De reden waarom het bij leerlingen steeds mislukt is vaak te weinig inzicht in hun eigen gedrag en te weinig inzicht in hoe concentratie in je hersens werkt. Het idee heerst dat je concentreren wel of niet kunt, punt. In plaats van dat ze zich beseffen dat concentreren iets is wat je kunt leren. Sterker nog dat het iets is wat je moet leren. Het is een vaardigheid die je moet trainen.

En dit is het stuk waar jij heel veel invloed op hebt. Jij kunt jouw leerlingen helpen om het inzicht in hun eigen gedrag en hun kennis rondom concentratie te vergroten. Waardoor ze in gaan zien dat ze het kunnen trainen. En zo kun je die negatieve vicieuze cirkel gaan doorbreken. Hoe je dit doet? Door in gesprek te gaan, door uitleg te geven en door samen te experimenteren en ervaren.

Ik help je graag met hoe je hier praktisch met jouw leerling of leerlingen mee aan de slag kunt gaan. Tijdens de week van de concentratie (van 20 t/m 25 september) krijg je elke dag een filmpje met een opdracht die jij met je leerlingen kunt gaan doen.
Schrijf je hier gratis in voor de week van de concentratie. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ontvang als eerste de nieuwe blogs!

>