Leerlingen motiveren? Incompany trainingen die wel werken

Praktische en onderbouwde trainingen die docenten leren hoe ze leerlingen écht in beweging krijgen.

Leerlingen die passief en ongeïnteresseerd in de klas hangen.Docenten die harder werken dan hun leerlingen. Het is waarschijnlijk de grootste uitdaging in het onderwijs: hoe krijg je leerlingen in actie, betrokken en gemotiveerd?

Maar wat als de motivatie écht van binnenuit komt, uit de leerlingen zelf?
Wat als je hen kun helpen om zelf de verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen motivatie en gedrag?


In mijn trainingen, met als basis Motiverende Gespreksvoering, leer ik docenten hoe ze dat bereiken: praktisch, onderbouwd en zonder trucjes.

Wat levert het op?

  • Zelfstandige, gemotiveerde leerlingen

  • Sterkere band tussen docent en leerling

  • Positievere sfeer en betere klasdynamiek

  • Meer rust, werkplezier en voldoening voor docenten


Hoe werkt mijn aanpak?


Bij mij geen groot, onpersoonlijk trainingsbureau. Je hebt alleen met mij te maken :) Dat betekent: maatwerk, korte lijntjes en een aanpak die volledig is afgestemd op de dagelijkse praktijk in jullie school.


Mijn trainingen zijn:

  • Praktisch en direct toepasbaar

  • Gebaseerd op bewezen methodes zoals Motiverende Gespreksvoering en de zelfdeterminatietheorie

  • Gericht op zelfinzicht en eigenaarschap van leerlingen

Dit gaat verder dan werkvormen of losse tips.

Je ontdekt hoe je leerlingen inzicht geeft in hun eigen motivatie en gedrag en hoe ze daar zelf invloed op kunnen uitoefenen. Zo vergroot je niet alleen de betrokkenheid tijdens individuele gesprekken, maar ook in de hele klas.


Kortom: gemotiveerdere leerlingen, sterkere relaties, een betere sfeer in de klas én meer werkplezier voor docenten.

Maak een vrijblijvende kennismakingsafspraak


Voorbeelden van trajecten

Coach training - MBO Amersfoort

Traject van 6 maanden waarin coaches maandelijks getraind worden in Motiverende gespreksvoering. Met als doel de eigen motivatie van studenten vergroten, het kritisch denken bij studenten bevorderen, zelfstandigheid vergroten en positieve gedragsverandering stimuleren.

Studiedag Motivatie - O.a. op het Baarsch Lyceum en Porta Mosana College

Motivatie door verbinding: de verandering van 'passieve en onderuitgezakte leerlingen' naar proactieve leerlingen zit in het contact en de verbinding met leerlingen. Keynote over motivatie en verdiepende workshop: gespreksvaardigheden in de klas.

Mentorentraining - Visser 't Hoofd Lyceum

Een traject bestaande uit meerdere trainingen waarin we aan de slag gaan met Motiverende gespreksvoering en Motiverende Mentorlessen.

Trainingen Motiverende gespreksvoering - O.a. voor de Landelijke beroepsvereniging Remedial Teachers en Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland

Meerdere trainingen waarin de onderwijsprofessionals leren Motiverende gespreksvoering effectief toe te passen, waardoor ze hun leerlingen kunnen helpen hun eigen motivatie te vinden, het kritisch denken bij leerlingen kunnen bevorderen, de zelfstandigheid kunnen vergroten en positieve gedragsverandering kunnen stimuleren.

Bedankt voor jouw inspiratie en inhoud! De collega's waren zeer te spreken over jouw workshop, de keynote vond ik ook erg inspirerend.

Linda - Baarnsch Lyceum

Waarom kiezen voor Maak mij wat wijs!?

Persoonlijke, kleinschalige aanpak

Als zelfstandig trainer bied ik een persoonlijke benadering. Met korte lijnen, direct contact en een maatwerk-aanpak sluit ik precies aan op de behoeften van zowel docenten als leerlingen. Je hebt altijd met dezelfde persoon contact en ik denk graag met je mee over wat jouw team en leerlingen echt nodig hebben.

Praktisch én wetenschappelijk onderbouwd

Mijn trainingen zijn direct toepasbaar in de lespraktijk én gebaseerd op bewezen methoden zoals Motiverende Gespreksvoering en de zelfdeterminatietheorie. Dit maakt ze niet alleen effectief maar ook duurzaam: docenten ontwikkelen vaardigheden die echt impact maken op de motivatie van hun leerlingen.

Focus op autonome motivatie

Waar veel trainingen zich richten op technieken of werkvormen, gaan we in mijn trainingen de diepte in. Ik help docenten om leerlingen te begeleiden naar meer zelfinzicht en eigenaarschap over hun motivatie. Dit betekent dat leerlingen zelf leren hoe zij hun eigen motivatie kunnen aansturen, wat hen sterker maakt, ook op de lange termijn.

Resultaten voor zowel leerling als docent

Gemotiveerde en actievere leerlingen zijn slechts één van de resultaten van mijn trainingen. Door de focus op positieve gesprekken en constructieve relaties ontstaat er ook een betere sfeer in de klas. Docenten ervaren hierdoor meer voldoening in hun werk en zien de motivatie van hun leerlingen groeien. Het versterkt hun eigen werkplezier en motivatie.

Dit zeggen anderen over de trainingen:

Ik zie meer en sneller verandering in gedrag bij mijn leerlingen en merk ook verandering bij mezelf. Ik sta nu met meer zelfvertrouwen voor de klas.
Tiny de Mulder
De praktische aanpak is echt een pluspunt. Geen overdaad aan theorie, maar meteen toepasbare inzichten.
Marjan van Rhoon
Pauline creëert een veilige en prettige sfeer met constructieve feedback en waardevolle inzichten.
Esther Hofs

Hoe werkt het?

Plan een vrijblijvende afspraak

Boek in de kalender een vrijblijvende afspraak waarin we bespreken wat de wensen voor jullie school zijn. 

Voorstel op maat
Op basis van ons gesprek ontvang je een voorstel dat aansluit bij jullie specifieke situatie.
Uitvoering

Interactieve training(en) met veel praktijkoefeningen om direct toe te kunnen passen.

Evaluatie en vervolg
Na afloop evalueren we de resultaten en bespreken we eventuele vervolgstappen.
Maak een vrijblijvende kennismakingsafspraak


Plan een vrijblijvende kennismakingsafspraak