Interactieve en afwisselende lessen met Loes van Gemert

Volg jij Loes van Gemert al?

Loes is MBO docent economie en eigenaresse van Loes van Gemert Lesontwerp, waarbij ze ondersteunt in het maken van visuele, interactieve en afwisselende lessen.

Ik volg Loes al een hele poos op Social Media en downloadde haar e-book: evalueren als lesafsluiting. Wat ze deelt is zo waardevol, dat ik haar een paar vragen stelde en dit graag weer met jullie deel in dit blog.

Iets meer over Loes:

Loes is van origine Limburgse en woont in Raamsdoksveer, ze is geboren in 1978 en dus MBO docent economie en eigenaresse van Loes van Gemert Lesontwerp. Daarnaast is ze moeder van Jens van 13 en Finn van 9. En zoals ze zelf zegt “fan van alles omtrent leren”.

Ik stelde haar de vraag: “Wat maakt je werk zo leuk?”

“Ik ben fan van leren en alles wat daarbij komt kijken. Het werken in het onderwijs vind ik gaaf omdat ik heel de dag mee mag helpen in de ontwikkeling van lerenden en daar onderdeel van uit maak.”

Loes inspireert andere docenten om afwisselende en actieve werkvormen te gebruiken in je les. Zodat leerlingen actiever meedoen en zelf nieuwsgierig worden naar de volgende les.

Ik vroeg haar wat ze zelf doet om leerlingen te motiveren in de les.

“Ik stimuleer door de structuur van mijn lessen dat leerlingen in beweging komen en daardoor kan ik ze motiveren om aan de slag te gaan, aan de slag te blijven en terug te kijken op welke beweging bij ze past.”

Hoe stimuleer je het effectief leren van leerlingen? En hoe motiveer je ze om dit ook bij het thuis leren toe te passen?

“Ik stimuleer effectief leren door een formatieve lescyclus te volgen waarbij ik verwacht dat ze stappen maken. Hierbij horen effectieve leerstrategieën die we samen bekijken en uitproberen.”

Loes schreef een e-book over het evalueren als lesafsluiting. Ik was benieuwd naar waarom zij vindt dat dit zo belangrijk is.

“Evalueren van je les is een ondergeschoven kindje terwijl het een schat aan informatie geeft hoe en wat leerlingen leren en nog nodig hebben voor het leerproces. Daarnaast zorgt evalueren voor een afgerond geheel (de staart van een les).”

Heb je tips voor de afsluiting van een individuele begeleiding of in een klein groepje?

“Zorg ook in een kleine setting dat je nagaat wat de inspanningen van beide partijen hebben opgeleverd door controlevragen te stellen en samen te vatten wat en hoe het is gegaan. Zodra je dat weet kun je de volgende keer een mooi begin maken. (de kop)”

Het e-book: Evalueren als lesafsluiting, kun je gratis downloaden.

In dit e-book geeft Loes antwoord op vragen als:

  • Wat levert evalueren op?
  • Hoe doe ik dat in korte tijd?
  • Hoe zorg ik ervoor dat elke leerling zich gehoord voelt?
  • In welke mate heeft de les bijgedragen aan het leren van leerlingen?

Er zitten vragen bij om je lessen mee te evalueren. Mooie vragen, die je meteen in kunt zetten. Zowel in de klas, als in een klein groepje of individueel.

Klik hier om het e-book te downloaden. 

Volg Loes op Facebook.

Please follow and like us:
WhatsApp chat
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)