Klaar voor mislukkingen? Klaar voor succes!

Mindset, kinderen behoeden voor mislukkingen, de kracht van gedachten.

Het lijkt misschien iets van deze tijd.
Maar niets is minder waar, bewijst het meer dan 100 jaar oude boek van Napoleon Hill: Think & Grow Rich.

In dit boek staat bijvoorbeeld: “Mensen hebben de gewoonte om op te geven zodra zich een tijdelijke mislukking voordoet.” Ook schrijft hij over “de jonge mens die zelfs geen kleine mislukkingen hebben meegemaakt die ze kunnen analyseren? Waar en hoe moeten zij de kunst leren om een tegenslag om te zetten in de springplank naar succes?”

Napoleon Hill concludeert dat meer dan 500 van de meest succesvolle mensen ooit in America hun grootste successen behaald hebben vlak na het tijdstip waardoor ze door tegenslag werden overmand.

Mislukkingen zijn pogingen om iets te bereiken.

Mislukkingen zijn nodig.

Laten we ons zelf en de jongeren die we begeleiden de kans geven om fouten te maken. Ze zo de kans geven daarvan te leren. Laten we ze leren om vol te houden en door te zetten. Laten we het voorbeeld geven dat mislukkingen erbij horen. Dat niet altijd alles leuk is. Laten we ze leren dat succes (in welke vorm dan ook) een gevolg is van hard werken en doorzetten.

Hoe dan?

  • Door kinderen uit te dagen in doorzettingsvermogen.
    Bijvoorbeeld door ze een uitdagende opdracht te geven. Door ze een opdracht nog een keer te laten doen als ze deze niet goed hebben. Door ze niet ergens mee te laten stoppen als ze het niet meer leuk vinden, maar ze iets af te laten maken. Belangrijk hierbij is het om hierbij in gesprek te gaan over het doorzetten, over het volhouden. Dat dit moeilijk is, wat dit met je doet, maar ook wat het met je doet als het uiteindelijk toch gelukt is.
  • Geef kinderen de verantwoordelijkheid.
    De meeste discussies tussen volwassenen en kinderen hebben te maken met verantwoordelijkheid en verwachtingen. Ik zie veel ouders die hun best doen om kinderen verantwoordelijk te laten zijn voor hun eigen gedrag, maar daarnaast het kind weinig ruimte geven om zelf ontdekkingen te doen en fouten te maken. En als er iets moeilijk is, dan is het wel om kinderen die ruimte te geven. Ook ik wil mijn eigen kinderen behoeden voor mislukkingen. En mijn leerlingen ook. Maar ik probeer dit niet te doen. Omdat ik elke keer weer zie dat juist die onvoldoende, dat verslag dat niet op tijd af is, die planning die in de soep loopt, uiteindelijk zorgt voor leermomenten. Voor verandering in gedrag. Juist dan ontstaat er groei.
  • Help bij het leren van mislukkingen.
    De groei die ontstaat bij mislukkingen ontstaat niet vanzelf. Juist dan ben je als begeleider zo belangrijk! Om samen met de leerlingen te kijken naar: wat ging er wel goed, waar ging het mis, hoe kun je dit de volgende keer voorkomen, welke hulp heb je hierbij nodig enz.

Gun jij jouw leerlingen (en jezelf!) die mislukkingen?
Leuk als je dit in een reactie op dit blog deelt.

P.S.
Uit ervaring weet ik er alles van dat het een uitdaging kan zijn om jezelf en je leerlingen die mislukkingen te gunnen.
Is dit iets waar jij tegenaan loopt in jouw praktijk en waar je wel eens over van gedachten wilt wisselen?

Schrijf je dan in voor de training: Groeien met een Glimlach.

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)