De kracht van routines

De kracht van routines

De laatste 2 weken van de zomervakantie ben ik weer aan het werk. Mijn kinderen hebben routinesnog vakantie. Alles is daardoor anders dan in een ‘normale’ week. Ik merk dat ik er daardoor niet zo goed in kom. Het kost bijvoorbeeld heel veel moeite om te starten. Ik mis mijn routines…

Afgelopen maanden is er steeds van alles veranderd voor onze leerlingen. Volledig thuisonderwijs (waarin iedereen nog lerend is er er ook steeds van alles verandert..), gedeeltelijk naar school, vakantie en dan weer ‘gewoon’ naar school. Dit vraagt steeds veel aanpassingsvermogen. Routines zijn verdwenen, waardoor leerlingen elke keer weer moeten bedenken hoe ze iets aan moeten pakken en veel meer discipline nodig hebben.

Hoe routines kunnen helpen

Leerlingen roepen vaak geen discipline te hebben; ‘Ik neem me dan wel voor om te gaan leren, maar als het dan zover is, heb ik toch niet zoveel zin en ga ik wat anders doen.’
Ze beginnen dan over die klasgenoot die schijnbaar moeiteloos alles wel voor elkaar heeft. Die heeft alles wel op tijd af en die heeft ook nog tijd genoeg over om andere dingen te doen! Heeft deze leerling dan zoveel meer discipline? Nee, waarschijnlijk heeft deze leerling een goed werkende routine.

De kracht van routines was bij mijn leerlingen van de huiswerkbegeleiding ook duidelijk merkbaar. Leerlingen kwamen binnen, maakten even een praatje, pakten wat drinken, werkten hun planning bij en gingen aan de slag. Elke keer dat ze kwamen weer. Het koste ze daardoor veel minder moeite om te beginnen. Het ging automatisch, ze hoefden niet na te denken over of ze wel zouden beginnen en wanneer ze dat dan zouden doen. Het opbouwen van zo’n routine gaat op een plek waar je komt om huiswerk te maken natuurlijk makkelijker dan thuis. Maar ook voor thuis is dit goed te doen en levert het de leerlingen veel op.

 Huiswerkroutine

Een huiswerkroutine is voor iedereen anders. Net als dat mijn werkroutine ook anders is dan die van jou. Het gaat erom dat de leerling die routine vindt, die bij hem of haar past. Hoe kan zo’n routine er dan bijvoorbeeld uitzien:
– drinken pakken
– planning aanvullen
– starten met huiswerk (3 x 25 minuten werken)
– relaxen
– avondeten
– als het huiswerk nog niet klaar is dit afmaken, herhalen wat er voor het eten geleerd is

Een andere leerling gaat misschien liever eerst een uurtje niks doen en begint dan met huiswerk maken of spreekt met zijn/haar ouders af dat die elke avond na het eten even overhoren. Allemaal prima, als het maar werkt voor de leerling.

Een routine kan ook zijn dat een leerling iets altijd op een bepaalde dag doet. Bijvoorbeeld op dinsdag en donderdag een half uur boek lezen voor Nederlands.

Hoe kan je je leerlingen hierbij helpen

Het is belangrijk om eerst het nut van routines te bespreken. Ze hebben hier waarschijnlijk nog nooit over nagedacht en weten dus ook niet hoe dit voor ze zou kunnen werken.
Daarna kunnen leerlingen hun huidige dag beschrijven. Natuurlijk verloopt niet elke dag hetzelfde, maar veel dagen voor het grootste gedeelte wel. Wat doet een leerling als hij uit school komt, wat gaat hij daarna doen enz. Als de leerling een overzicht heeft gemaakt van hoe een dag eruit ziet, kun je de leerling vragen te kijken welke punten wel/niet voor hem werken. Daarna kun je kijken welke routines je in kunt bouwen om het beginnen aan het huiswerk makkelijker te maken. Sommige leerlingen pakken graag in één keer hun hele routine aan, anderen doen dit liever stap voor stap. Belangrijk is dat de leerling constant het gevoel heeft dat het haalbaar is.
Wat helpt om de nieuwe routine vol te houden en om bij te houden hoe het gaat, is het gebruiken van een gewoontetracker. Dit kan met een kalender waarop de leerling elke dag een kruisje zet als het gelukt is. Er zijn ook heel veel apps voor te vinden. Habit tracker bijvoorbeeld.

Meer handige tips

Wil jij meer handige tips over het begeleiden van jouw leerlingen rondom motivatie, leren, plannen en concentreren?

Schrijf je dan in voor het webinar: Hoe je in 7 stappen de leerlingen in jouw praktijk effectief leert leren.
En… hoe je ervoor kunt zorgen dat ze dit ook echt gaan doen.
In dit webinar hoor je hoe:
je met behulp van de 7 stappen jouw leerlingen effectief leert leren en hoe je ze in actie krijgt om dit ook dagelijks te doen en blijven doen.
– je samen met je leerling een motiverend doel stelt en een plan maakt waar de leerling ook echt mee aan de slag wil gaan.
– je tijd kunt besparen en tegelijkertijd beter resultaten behaalt met je leerlingen.
– je de 7 stappen op een makkelijke en voor jou passende manier in kunt zetten in jouw praktijk.

Schrijf je hier in voor dit gratis webinar.

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)