Leren met plezier, week 3

Leren met plezier, week 3.

Deze week de boeken het Tienerbrein en de Pomodoro-techniek. Beide onderwerpen waar ik al aardig wat vanaf weet, maar waar ik me voor het schrijven van mijn boek weer even in wilde verdiepen. En uiteraard kon ik er weer hele interessante dingen uithalen :)

Het Tienerbrein

1 van de grootste uitdagingen voor tieners is het maken van keuzes. Het brein is hiervoor nog in ontwikkeling. Ze hebben nog niet geleerd om de voors en tegens tegen elkaar af te wegen en kunnen de lange termijn niet overzien. In deze tijd zijn er zoveel mogelijkheden dat de keuzestress voor tieners toeneemt. Wat ik mooi vind in dit boek is dat er steeds beschreven wordt dat het belangrijk is om tieners dit te leren en ze te ondersteunen in dit proces. Wat precies is wat ik bij mijn leerlingen doe. Hun hersens zijn op bepaalde gebieden, zoals het maken van keuzes, plannen, zelfinzicht nog volop in ontwikkeling. We hoeven niet te wachten tot de hersens klaar zijn. We kunnen het aanleren van complexe vaardigheden acties stimuleren, zodat tieners dit eerder kunnen.

Tieners hebben steun, sturing en inspiratie nodig. Ze kunnen niet zonder voorbeeld vaardigheden ontwikkelen. Binnen die kaders van sturing en inspiratie kunnen ze zelf ervaring opdoen. Vaak worden er dingen van tieners verwacht die ze nog niet kunnen omdat ze de vaardigheden niet beheersen. Dan is het niet helpend om ze het zelf uit te laten zoeken, juist dan hebben ze dat voorbeeld nodig!

Volgende week meer over dit boek.
Je vindt het boek ‘Het Tienerbrein’ hier.

De Pomodoro-techniek

De Pomodoro-techniek is een techniek die bij veel mensen bekend is. Waar deze techniek vooral om bekend staat, is de timer met 25 minuten werken, 5 minuten pauze, 25 minuten werken, 5 minuten pauze enz. Ook ik werk met deze techniek. Tijdens het schrijven van dit blog bijvoorbeeld. Veel van mijn leerlingen werken hier ook mee. Ik was benieuwd wat er nog meer achter deze techniek zit behalve de 25-5-25-5-25 en las daarom het boek de Pomodoro-techniek.

Doelstellingen van deze techniek zijn onder andere:
– De focus en concentratie verhogen door het aantal onderbrekingen te verminderen.
– Motivatie vergroten en constant houden.
– Vastberadenheid om doel te bereiken versterken.
– Inschattingsvermogen verbeteren.
– Manier van werken/studeren verbeteren.

Voor mij allemaal wel herkenbaar en ik merk zeker dat de techniek invloed heeft op het tijdsbesef, motivatie en vooral de concentratie. In het boek staat verder precies uitgelegd hoe je met de techniek kunt werken. Ik heb hier inmiddels mijn eigen manier van werken in ontwikkeld.

Wat ik interessant vind, is de informatie over het verminderen van onderbrekingen. Tijdens het werken/studeren worden we vaak afgeleid door interne en externe onderbrekingen. In het boek staat beschreven dat het belangrijk is om onderbrekingen zichtbaar te maken en bij te houden. Dit zorgt voor bewustwording van het aantal onderbrekingen en inzicht waardoor je onderbroken wordt. Bij een onderbreking zet je een teken bij je pomodoro, je noteert je taak (gedachte), daarna versterk je de vastberadenheid om door te gaan.

Een waardevol inzicht wat ik uit dit boek haalde: accepteer dat de behoefte naar afleiding opkomt, dit niet negeren. Kijk er objectief naar en plan de taken die opkomen voor een andere keer.

Hier vind je het boek ‘De Pomodoro-techniek’.

In dit blog vind je natuurlijk lang niet alle interessante informatie die in de boeken staat. Er moet natuurlijk nog genoeg over blijven om zelf te lezen.

Koop je iets via een link in dit blog, dan krijg ik hier een klein percentage van. Dit gebruik ik weer voor, je kunt het vast raden, het kopen van nieuwe boeken.

Wat heb jij geleerd deze week? Tof als je het onder dit blog deelt!  

Mogelijkheden om te leren bij Maak mij wat wijs! :) 

Training Motiverende Gespreks​​voering: 7 februari en 6 maart.
​Zorg ervoor dat jouw leerlingen ook echt gaan doen wat ze tijdens jouw begeleiding geleerd hebben – zonder dat dit jou meer tijd en energie kost.

Bekijk de replay van het webinar: ​Motiverende onderwijsgesprekken; Jouw klas/praktijk vol gemotiveerde leerlingen. Vanwege alle enthousiaste reacties op dit webinar, is het nu mogelijk om dit webinar in de maand januari terug te kijken op een moment dat het jou uitkomt. 

Please follow and like us:
WhatsApp chat
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)