Leren met plezier, week 4

Leren met plezier, week 4.

Voordat we beginnen met de inzichten uit de boeken van deze week, antwoord op de vraag: Is het nog nodig om informatie te lezen en te onthouden? Je kunt toch alles opzoeken wat je wilt weten?

Natuurlijk is het zo dat Google bijna overal een antwoord op heeft. Super handig uiteraard. Maar het doet niks af aan de waarde van informatie lezen en onthouden. Je kunt de kennis die je paraat hebt zien als bouwstenen. Deze bouwstenen zorgen ervoor dat je nieuwe informatie koppelt aan de dingen die je al weet, waardoor je het makkelijker kunt onthouden. Ook zorgt parate kennis voor nieuwe inzichten. Deze inzichten krijg je niet als je de kennis niet paraat hebt.

Lekker lezen (en onthouden) dus! :)

Het Tienerbrein

Vorige week (week 3) schreef ik al een stukje over het boek ‘Het Tienerbrein’. Inmiddels heb ik dit boek uit. Mooi om te merken dat de informatie over het tienerbrein aansluit bij de manier waarop ik ‘mijn’ tieners begeleid en de manier waarop ik training geef.

In het boek blijft constant naar voren komen hoe belangrijk het is om als ouder/leerkracht/coach de tiener te steunen, sturen en inspireren. Ga er niet vanuit dat tieners dingen al kunnen, zoals plannen en zelfstandig leren. Dit is vaak teveel gevraagd, maar met ondersteuning kunnen ze dit zeker wel leren. Het helpt om tieners te ondersteunen bij de ontwikkeling van executieve functies. Dit vooral door feedback te geven.

Tieners actief sturen is vaak niet effectief. Wat wel werkt is om ze een routebeschrijving met meerdere mogelijkheden te geven, met hierbij de consequenties van deze routes. Zo leert een tiener zelf kiezen. Hierbij zal hij ook regelmatig verkeerd kiezen. Dat is niet erg, dat is zinvol in het proces van leren kiezen. Het ervaren van de negatieve consequenties van gemaakte keuzes, maakt de kans op de volgende keer een betere beslissing maken groter.

De boodschap die mij bij blijft uit het boek is: de ontwikkeling van een tiener is dynamisch (veranderbaar). Ouders/school/leraren/coach kunnen invloed uitoefenen op de rijping van het brein en het ontwikkelen van vaardigheden. Hersens kunnen eerder rijpen door prikkeling en stimulatie.

Je vindt het boek ‘Het Tienerbrein’ hier.

De manier van omgaan met tieners die in het boek beschreven wordt, komt heel erg overeen met de manier waarop de SLiM trainers met pubers werken. Het aanleren van vaardigheden in combinatie met coaching. Is dit ook de manier waarop jij graag met tieners wilt werken? Hier kun je meer lezen over de trainersopleiding SLiM.

Communiceren zonder frustratie in het onderwijs

Deze week begon ik met veel plezier en nieuwsgierigheid aan het boek ‘Communiceren zonder frustratie in het onderwijs’. De ondertitel van dit boek is: versterk de relatie met je leerling, je collega en jezelf! Ik ben benieuwd naar de waardevolle informatie in dit boek om de communicatie te verbeteren.

De oorzaak van ineffectieve communicatie is het niet herkennen van onderliggende bedoelingen en intenties van anderen of het niet begrijpen hiervan of kunnen willen/zien. Je kunt hierbij denken aan de ijsberg. Er is maar een klein stukje wat boven water is, het grootste gedeelte is onder water en dit kun je niet zien. Als je het stuk wat onder water zit, kunt begrijpen en naar boven kunt halen, kun je hele andere gesprekken voeren.

Een mooi inzicht uit het boek vind ik dat iets nieuws leren je kwetsbaar maakt. Dit is iets wat ik best weet, maar waar ik me vaak niet bewust van ben bij anderen. De angst achter iets nieuws leren is dat je het niet kunt en/of dat je het niet volhoudt. Dan heb je iemand nodig die bemoedigt, steunt en motiveert. Gedrag veranderen maakt kwetsbaar, je weet niet waar naar leidt en of het de moeite waard is. Het is belangrijk dat we ons hiervan bewust zijn. Als we ons eigen gedrag willen veranderen, maar ook als we leerlingen begeleiden bij gedragsverandering.

Tijdens trainingen richt ik me op de communicatie met de leerlingen. Ik geloof dat hier nog ongelooflijk veel winst in te behalen valt. Het potentieel van leerlingen kan veel beter benut worden, door goede gesprekken met de leerlingen te voeren.  Daardoor kunnen bijvoorbeeld het zelfinzicht en de motivatie vergroot worden.
Benieuwd naar een voorbeeld van dit soort gesprekken? Download dan gratis het e-book Motiverende Onderwijsgesprekken.

Volgende week meer over dit boek!

Je vindt het boek ‘Communiceren zonder frustratie in het onderwijs’ hier.

Typecursus

Om elke dag iets nieuws te leren, hoef je natuurlijk niet te lezen. Je kunt hierbij ook denken aan het leren van een nieuwe vaardigheid. In het kader daarvan ben ik begonnen met een typecursus. Ik typ best snel, maar niet met 10 vingers. Het wordt toch de hoogste tijd om dat eens te gaan leren….
Ik vond hiervoor een gratis typecursus. Deze kun je hier vinden.

In dit blog vind je natuurlijk lang niet alle interessante informatie die in de boeken staat. Er moet natuurlijk nog genoeg over blijven om zelf te lezen.

Koop je iets via een link in dit blog, dan krijg ik hier een klein percentage van. Dit gebruik ik weer voor, je kunt het vast raden, het kopen van nieuwe boeken.

Wat heb jij geleerd deze week? Tof als je het onder dit blog deelt!  

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)