Leren met plezier, week 5

Leren met plezier, week 5.

Deze week een vervolg van het boek ‘Communicatie zonder frustratie in het onderwijs‘ en het boek ‘Eat that frog‘. Eat that frog heb ik een poosje terug al gelezen, toen heb ik er een aantal dingen uit gehaald om mee aan de slag te gaan. Dit is zo’n boek om regelmatig te herlezen, omdat je er elke keer weer nieuwe dingen uithaalt.

Communiceren zonder frustratie in het onderwijs

Vorige week schreef ik dat ik met dit boek begonnen was. Het leuke is dat ik dit boek sinds ik er in begonnen ben steeds voorbij zie komen op Social Media. Komt vast omdat ik er in dit blog over geschreven heb ;)

Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden.

Een bekende uitspraak en o zo waar! Als mensen het gevoel hebben geen keuze te hebben, ontstaat er weerstand. Dit is ook wat er bij veel middelbare scholieren gebeurd. Ze hebben het gevoel geen keuze te hebben en schieten daardoor meteen in die weerstand. Uiteraard zijn er ook dingen waarbij er geen keuze is. Maar meestal is het heel makkelijk om wel een keuze te geven. Over de manier waarop een opdracht gedaan mag worden, de manier waarop en wanneer er geleerd wordt, de manier van plannen, hoe ze begeleid willen worden. In gesprekken met tieners probeer ik ze er altijd bewust van te maken dat ze altijd een keuze hebben en dat elke keuze gevolgen heeft. Alleen al het gevoel altijd een keuze te hebben, zorgt voor autonomie en minder weerstand.

Verder wordt in het boek de ijsberg beschreven, vorige week schreef ik hier ook al wat over. Laag 1 van de ijsberg, is de laag die je ziet. Die boven het water uitkomt. Dit is het gedrag. Maar 5 % van ons gedrag is bewust. 95% is onbewust, automatisch gedrag. Gewoontegedrag. Dit zegt maar weer hoe belangrijk het is om jezelf gewoonte gedrag aan te leren wat je verder helpt.
Laag 2 is de laag van gevoelens en behoeften (wat voel ik en wat wil ik). Waarbij de 4 emoties bang, boos, bedroefd en blij genoemd worden.
Laag 3 is de laag van kwaliteiten en vaardigheden (wat kan ik?).
Je kwaliteiten zijn de positieve eigenschappen die je van nature hebt. Als je je bewust bent van je kwaliteiten leer je beter omgaan met tegenslagen. Handelen uit kwaliteiten levert energie op. In elke kwaliteit schuilt ook een valkuil, je kunt er ook teveel van inzetten…
In laag 4 gaat het om identiteit (wie ben ik?). Waarbij het duidelijk hebben van je waarden zorgen voor richting en het vormgeven van je leven.

Om af te sluiten met de wijze woorden:
Je kunt nu de keuze maken om gedragingen die ineffectief zijn gebleken te veranderen.

Het boek is nog lang niet uit, dus je gaat hier zeker nog meer over terug lezen!

Je vindt het boek ‘Communiceren zonder frustratie in het onderwijs’ hier.

Eat that frog

Het boek belooft de methode om te stoppen met uitstellen en super productief te worden.

Heb je dit boek nog niet gelezen, dan kan ik je zeker aanraden dit snel te gaan doen. Ik herlas het boek, tijdens het herlezen schrijf ik dan de dingen op die me op dit moment verder kunnen helpen. Dit is zo’n boek wat ik eens in de zoveel tijd weer eens doorblader en elke keer haal ik er dan weer nieuwe dingen uit. Vaak zijn dit dingen die ik wel weet, maar waarvan het goed is dat ik hier weer even aan herinnerd word, en mezelf de komende tijd ook weer regelmatig aan herinner.

Mijn 5 belangrijkste inzichten van deze keer:

  • Klooiend naar de top: Achter ieder succesvol persoon zit een berg aan fouten en teleurstellingen. Om te komen waar je wilt, heb je een lange weg te gaan. De schrijver heeft het over klooiend naar de top: dromen, spelen, uitproberen, testen en leren van wat er (nog) niet gelukt is. Daar vrede mee sluiten en je plan en werkwijze aanpassen.
  • Sleutel = actie: De sleutel tot resultaat, respect, aanzien en geluk = belangrijkste taak goed doen en doorwerken tot die af is.
  • Doelen behalen in 7 stappen:
    1. Bepaal wat je precies wilt.
    2. Schrijf het op, concreet geformuleerd.
    3. Stel een deadline.
    4. Maak een lijst van alles wat je kunt bedenken wat je moet doen om je doel te bereiken.
    5. Organiseer de lijst tot een plan.
    6. Begin meteen met uitvoeren.
    7. Neem je voor elke dag iets te doen wat je dichter bij je hoofddoel brengt – dagelijkse routine.
  • Motiveer jezelf tot actie.  Spreek jezelf altijd positief toe. Probeer altijd het goede van een situatie te zien. Altijd zoeken naar een oplossing. Jezelf positief toespreken en je doelen en idealen voor ogen houden, zorgt voor meer focus en energie. Wat maakt dat je gemotiveerder bent en meer zin hebt om aan de slag te gaan en je taak af te maken.
  • Blijf op gang en ga harder. Onderneem continu actie om je belangrijkste doelen te behalen. Het kost veel energie om op gang te komen, maar daarna minder energie om op gang te blijven. Zorg dat je harder gaat. Harder gaan, zorgt voor meer energie, je krijgt meer gedaan, wat een effectiever gevoel geeft. Hoe harder je gaat, hoe meer ervaring je opdoet, hoe meer je leert en hoe competenter je wordt.

Lekker veel taken in mijn planning deze week dus :)

Lees het boek ‘Eat that frog’ hier.

Wat heb jij geleerd deze week? Tof als je het onder dit blog deelt!  

Meer leren bij Maak mij wat wijs?!
Workshop Motiveer jouw leerlingen.
Training Motiverende Gespreksvoering in het onderwijs.
Trainersopleiding SLiM (Leerlingen begeleiden bij het leren & plannen)

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)