Leren met plezier, week 7

Leren met plezier, week 7.

Deze week 1 van mijn favoriete boeken. Ik pakte het erbij tijdens het schrijven aan mijn eigen boek. Dit leidde ertoe dat ik het hele boek gelezen heb en dat jij er nu dit blog over kunt lezen.

Het boek: de Ladder van Ben Tiggelaar.

In dit boek is te lezen waarom veranderen zo moeilijk is en de 3 stappen welke wel werken bij verandering.

Ben Tiggelaar geeft in zijn boek aan dat het belangrijk is om het veranderen van gedrag zelf uit te proberen. Zo zul je voor een ander minder snel doelen bedenken die eigenlijk niet realiseerbaar zijn. Zelf uitproberen zorgt voor een realistische kijk op veranderen, waardoor je anderen er steeds beter in kunt helpen.
Ik heb tijdens het lezen van dit boek dan ook een eigen verandering in mijn hoofd gehouden en deze uitgewerkt.

Bij het lezen van dit blog wil ik je vragen hetzelfde te doen. En voordat je verder leest eerst na te denken over welk gedrag jij zou willen veranderen.

Waarom is het zo moeilijk om te veranderen?

Het beloningssysteem in ons brein reageert op gemak, gewin, genot en andere ‘succeservaringen’. Het enige wat voor je brein telt, is dat de ervaring nu fijn is. Het houdt geen rekening met de lange termijn. Je brein heeft een voorkeur voor gewoontes en dus voor gewoontegedrag, ook als dit gewoontegedrag niet het meest effectieve gedrag is.

De ladder

De ladder bestaat uit 3 treden: doel, gedrag, support. Je maakt je plan van boven naar beneden:
Je bepaalt je doel, vertaalt dit naar gedrag en regelt support.
Belangrijk is dat je bij nieuwe gedrag kiest voor een ontwikkeldoel. Je vertaalt dit naar sleutelgedrag. Sleutelgedrag is gedrag dat haalbaar is, dat zoveel mogelijk invloed heeft op het gekozen doel en dat geen negatieve, maar wel positieve neveneffecten heeft. Het gewenste gedrag moet je kunnen voordoen en nadoen.
Daarna ga je aan de slag van beneden naar boven. Je regelt je support technieken, probeert nieuw gedrag uit en werkt toe naar het doel. Onderweg kijk je hoe het gaat en stuur je bij.

Mijn veranderplan

In het boek word je eerst gevraagd om na te denken over een verandering die je overweegt. Die verandering die ik overwoog aan het begin van het boek was: op vaste tijden mail kijken en beantwoorden. Tijdens het verder lezen, kwam ik tot de conclusie dat de verandering die ik wil, eigenlijk niet draait om die mail. Het gaat om effectief werken en werk en privé scheiden. Hoe kan ik dit concreet maken en welk sleutelgedrag hoort hier dan bij?

Doel:
Productieve en effectieve werkdagen.
Waarom? Dit geeft een voldaan gevoel, groei van mijn bedrijf, hierdoor ontstaat er een positieve spiraal. En is er een betere balans tussen privé en zakelijk.
Gedrag: Tijdens focusuren werk ik met pomodoro.
Support technieken:
– als-dan voornemen opschrijven.
– doel zichtbaar maken.
– weekplanning maken + planning dag van tevoren (hierin aangeven wat de focusuren zijn).
– zelfmonitoring (bijhouden hoe het gaat).

Over het hoe en wat van het schrijven van dit veranderplan, raad ik je aan om het hele boek te lezen. Het is zowel voor jezelf als bij het begeleiden van je leerlingen, heel bruikbaar.
Klik hier om het boek te kopen.

Wat heb jij geleerd deze week? Tof als je het onder dit blog deelt!  

Meer leren bij Maak mij wat wijs?!

Training Motiverende Gespreksvoering in het onderwijs.
Zorg ervoor dat jouw leerlingen ook echt gaan doen wat ze tijdens jouw begeleiding geleerd hebben – zonder dat dit jou meer tijd en energie kost.
Trainersopleiding SLiM
Vol vertrouwen jouw leerlingen leren leren & plannen, zelfs als ze niet gemotiveerd zijn. Opleiding op maat: kies zelf de modules waar jij mee aan de slag wilt.

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)