SLiM leren leren & plannen

3 maanden programma voor middelbare scholieren om te leren plannen & leren op de manier die bij ze past.
Voor betere resultaten, meer zelfvertrouwen en motivatie & minder stress in huis.

leren leren
  • Een planning maken
  • Een planning uitvoeren
  • Doelen stellen
  • Een plan maken om het doel te behalen
  • Woordjes leren
  • Samenvatten
  • Mindmappen
  • Jezelf overhoren
  • Concentreren
  • Discipline om een doel te bereiken
  • Reflecteren op een toets
  • Een foutenanalyse maken van een toets
  • Reflecteren op eigen gedrag
  • Om hulp vragen
  • Successen te vieren
  • Erop te vertrouwen dat hij/zij het wel kan.
Faalangst
Om je een idee te geven van de grote impact van het programma.....

De grootste verandering zit 'm in een verandering van denken die tijdens het programma ontstaat.

De volgende uitspraken deden leerlingen na een aantal weken (en ze zeiden dit niet alleen, ze deden het ook ;)):

  • Ik heb nog steeds geen zin om huiswerk te maken, maar nu doe ik het gewoon. Daardoor houd ik meer tijd over voor andere dingen.
  • Ik kan maar beter meteen beginnen, dan ben ik klaar.
  • Ik kan het wel.
  • Het lukt me zelf wel.
  • De volgende keer ga ik het anders doen. Ik ga .... doen.​
  • Ik heb meer overzicht door het plannen, het is veel rustiger in mijn hoofd.
  • Het gaat goed met me. Ik zit veel beter in mijn vel.

Zo ziet het programma eruit:

Dit zeggen andere mensen.....

Marc Stevens ( Web Design Media )

 "Fijn dat jouw programma echt toegevoegde waarde heeft voor hem."

Ha Pauline,
Nou dat klinkt goed! Fijn dat jouw programma echt toegevoegde waarde heeft voor hem. Volgens mij klinkt het ook tussen jullie.

Philip kwam na het gesprek meteen bij me ivm overhoren. Top! ​

Fijn dat je de telefoonafleiding bovenwater hebt gekregen en aan een oplossing werkt.

Fijne week en bedankt voor je effort bij Philip.
Gr. Eljo
Eljo (Moeder Philip, 3 havo). Mail gestuurd na 5 weken deelname aan het programma.
Marc Stevens ( Web Design Media )

"We merken, na 4 lessen, al verandering in zijn houding, erg leuk om te zien dat hij zich zelfstandiger opstelt met huiswerk maken."

Pepijn is erg enthousiast over de lessen. We denken zeker dat het bijdraagt! Het is fijn om het overzicht van jou te krijgen. Hij vertelt er trouwens zelf ook goed over. En we merken, na deze 4 lessen, al verandering in zijn houding, erg leuk om te zien dat hij zich zelfstandiger opstelt met huiswerk maken.

Marianne (Moeder Pepijn, 1 TL/havo)
  • Week 1: Beginsituatie
    Waar staat je kind aan het begin van dit programma? Welke voorwaarden zijn er nodig om te kunnen leren? Hoe zit het met de plek waar huiswerk wordt gemaakt?
  • Week 2: mindset & doelen stellen
    Informatie over verschillende mindsets en hoe je deze kunt veranderen. Je zoon/dochter gaat aan de slag met het stellen van doelen en maakt een plan om aan de doelen te werken.
  • Week 3: plannen
    Je kind leert om een lange termijnplanning, weekplanning en dagplanning te maken.
  • Week 4: leerstrategieën
    Informatie over verschillende leerstrategieën. Je kind leert welke strategieën het beste bij hem/haar passen.
  • Week 5: actief leren & samenvatten
    Je kind leert hoe je actief kunt leren en hoe je kunt samenvatten. Met handig stappenplan.
  • Week 6: mindmappen & woordjes leren
    Deze week gaan we aan de slag met mindmappen. Je kind leert waarom dit handig is en hoe je er één maakt. Ook laat ik 2 manieren zien om woordjes te leren, dan kan je kind kiezen wat er het best bij hem/haar past.
  • Week 7: concentratie & discipline
    Hoe is het gesteld met de concentratie van jouw kind? Je kind leert wat hij/zij kan doen om ervoor te zorgen dat het concentreren beter gaat.
  • Week 8: hoe gaat het?
    Deze week kijken we naar de doelen die je kind in het begin gesteld heeft. Hoe gaat het nu en hoe gaan we de komende weken verder?
  • Week 9: leren voor een toets
    De laatste belangrijke dingen voor het leren van een toets. Het leggen van verbanden en hoe weet je nou of je de lesstof goed genoeg kent?
  • Week 10: na de toets
    De toets is gemaakt. Je kind leert om te reflecteren op hoe het leren voor de toets en de toets zelf gegaan is. Wat ging goed en werkte goed en wat kan de volgende keer beter anders?
  • Week 11: toepassen
    Je kind heeft de afgelopen weken heel veel informatie gekregen en dingen geprobeerd. Nu gaan we het toepassen.
  • Week 12: doelen evalueren & hoe verder?
    We gaan evalueren hoe het de afgelopen tijd gegaan is en of de doelen behaald zijn. Ook kijken we vooruit. Je kind maakt een plan voor de komende tijd.

Dit zeggen leerlingen over het online programma.....

Marc Stevens ( Web Design Media )

"Het was erg nuttig en leerzaam."

"Het was erg nuttig en leerzaam. Tot nu toe heb ik er al wel wat aan gehad, want ik heb nu een goede werkplek. Je hebt me erg goed geholpen met verschillende manieren van mindmaps maken."

Lizelot (3e klas TL)
Marc Stevens ( Web Design Media )

"Ik heb meer tijd om andere dingen te doen."

"Ik vond het leerzame lessen. Je gaf goede uitleg. Ik heb er echt wat aan gehad, vooral het op een andere manier leren. De planning van me huiswerk maken is ook wel goed, dan heb ik wat meer tijd om andere dingen te doen."

Daphne (3 TL)
Marc Stevens ( Web Design Media )

"Ik geef de lessen en de begeleiding een 8,5."

"Ik geef de lessen en de begeleiding een 8,5. Ik heb geleerd hoe ik moet inplannen qua tijden en manieren om mijn concentratie te verbeteren."

Demy (5 VWO)

SLiM trainer worden?

Op deze pagina kun je meer lezen over de
trainersopleiding SLiM.


Op zoek naar begeleiding voor jouw zoon/dochter?

Er zijn verschillende gecertificeerde SLiM trainers welke leerlingen begeleiden met behulp van het online programma SLiM leren leren & plannen.

Elke trainer heeft zijn eigen specialismen, vind je het fijn om even te overleggen welke trainer het beste bij jouw kind past? Mail dan naar: pauline@maakmijwatwijs.nl