Masterclass: Proactieve leerlingen in de klas door Motiverende gespreksvoering

In onderstaande situaties gaat het allemaal om verandering:


  • jij hebt een uitdagende en leerzame activerende werkvorm bedacht. De leerlingen reageren met ' moet dat nou?' en gaan zuchtend ' aan het werk' (Lees: ze hebben het vooral over andere dingen).
  • Je geeft een korte instructie. Leerlingen zitten er onderuitgezakt bij, reageren weinig op je vragen en stellen zelf geen vragen. Wanneer ze zelf aan het werk zijn, komen de vragen. Juist: precies over dat wat jij net hebt uitgelegd.
  • Je leerlingen werken aan een groot project. In de les krijgen ze de tijd om hier zelf aan te werken. 1 van je leerlingen is steeds bezig met andere dingen, op jouw aansporingen om met het project aan de slag te gaan, reageert hij niet echt.
  • Een meisje komt voor de zoveelste keer te laat de les binnen. Ze komt zonder iets te zeggen binnen, loopt naar haar tafel en ploft daar neer. Als je vraagt naar de reden van het te laat komen zegt ze: 'gewoon'.
  • Een jongen laat steeds clownesk gedrag zien, waarin hij een groepje andere jongens meetrekt. De jongen laat in een 1 op 1 gesprek merken dat hij leuk gevonden wil worden en erbij wil horen en dat hij dus wel zo door moet gaan.

Vaak reageren we op een manier die goedbedoeld is, maar niet helpend... Zoals oplossingen geven of waarschuwen.
Het werkt beter als een leerling zelf zou pleiten voor een verandering, in plaats van dat wij dit proberen te stimuleren. Dit is de basis van Motiverende gespreksvoering.

Ga jij de samen de uitdaging aan?

Aan de hand van de 5 voorbeeldsituaties kijken we op welke manieren je hierop kunt reageren met de 'MGV-bril' op.


We kijken naar verschillende stijlen van coachen, welke vragen stel je en hoe reageer je op het antwoord van een leerling.


Dit is geen trucje, waarbij je met je toverstaf zwaait en de leerling heeft motivatie. Het is iets wat je echt samen met de leerling doet om de leerling te helpen zien welke mogelijkheden er zijn en hem te helpen een keus te maken die leidt tot positieve persoonlijke groei.


Omdat we tijdens de masterclass actief met de herkenbare situaties aan de slag gaan, kun je goed de vertaling maken naar de praktijk en er de volgende dag in de klas mee aan de slag.


Doe mee voor slechts 25 euro!

27 februari van 16.00 - 17.30 uur

Je ontvangt een opname!

Zij volgden al eerder een masterclass

Mooie inzichten en praktische tips

Pauline wist tijdens een Masterclass op een prettige manier diverse invalshoeken bijeen te brengen van waaruit motivatie bekeken kan worden. Mooie inzichten opgedaan, praktische tips gekregen.
Hilde Jasperse
Helder en inspirerend
De online masterclass over motivatie was helder en inspirerend. Goede uitleg en tips waar ik meteen mee kan werken. 👍
Yvonne Mulders
Laagdrempelig en kan direct aan de slag
Deelname aan de masterclass is laagdrempelig en je bent interactief bezig. Je hebt de ruimte om je eigen ervaring te delen of vragen te stellen. Het kost weinig moeite om deel te nemen en ik kan er meteen mee aan de slag.
Chantal Groenendal
 null

Je weet hoe je leerlingen aan het denken zet over verandering.


Tijdens de masterclass wordt duidelijk wat wel en niet werkt om een leerling over verandering na te laten denken. Je hebt na het volgen genoeg ideeën om dit meteen in de praktijk uit te proberen.

 null

Meer voldoening in de les

Al iets energie en voldoening geeft, dan zijn het wel de momenten waarop iedereen in de klas actief is en er echt geleerd wordt.

Tijdens de masterclass krijg je concrete ideeën over hoe je het gesprek met een klas of individuele leerling aangaat. Om zo de proactieve houding van leerlingen te stimuleren.


Zodat je zoveel mogelijk van die geniet momenten hebt met jouw klas(sen). 

Datum

27 februari

Kosten

25 euro

Tijd

16.00 - 17.30 uur

Online (via zoom)

Je ontvangt een opname!
null Weet je niet zeker of je er LIVE bij kunt zijn? Dat is geen probleem: je ontvangt een opname.

Ben jij erbij?

Aan de hand van de 5 voorbeeldsituaties kijken we op welke manieren je hierop kunt reageren met de 'MGV-bril' op.


We kijken naar verschillende stijlen van coachen, welke vragen stel je en hoe reageer je op het antwoord van een leerling.


Omdat we tijdens de masterclass actief met de herkenbare situaties aan de slag gaan, kun je goed de vertaling maken naar de praktijk en er de volgende dag in de klas mee aan de slag.


Doe mee voor slechts 25 euro!

27 februari van 16.00 - 17.30 uur

Je ontvangt een opname!