Eén van de 10 Motiverende Mentorlessen gaat over uitstelgedrag.
Geen overbodig onderwerp want uit onderzoek blijkt dat 95% van de mensen uitstelt.
In deze les leren leerlingen o.a.:
- wat uitstelgedrag is en wat redenen zijn om uit te stellen;
- inzicht krijgen in wat ze uitstellen en dit onderverdelen in verschillende categorieën;
- met welke strategieën je uitstelgedrag kunt aanpakken;
- een concrete actie bepalen om met uitstelgedrag aan de slag te gaan.
De les duurt in totaal 55 minuten (uit te breiden tot 70 min.). De les kan ook gesplitst worden in 2 lessen van 30 minuten.
De les bestaat uit een introductie, 2 kernopdrachten en een afsluiting.
Hieronder zie je kern 2. Dit is dus maar een klein stukje van de les.
In de opdrachten voorafgaand aan deze opdrachten leren de leerlingen wat redenen zijn voor uitstelgedrag en hebben ze hun eigen uitstelgedrag in kaart gebracht met een uitstellijst.
Dit onderdeel van de les duurt ongeveer 15 minuten. Het doel van dit stukje van de les is dat leerlingen weten dat er verschillende strategieën zijn om minder uit te stellen.
Het bestaat uit een kort uitlegfilmpje en daarna een werkblad. Dit werkblad is de snap-stap. Waarover je in het filmpje 5 tips voor Motiverende Mentorlessen hebt gehoord. Dit is de tussenstap naar de concrete actie die de leerlingen aan het eind van de les gaan bedenken.
In bovenstaand filmpje wordt uitgelegd wat verschillende oplossingen voor uitstelgedrag zouden kunnen zijn. Daarna doen de leerlingen een opdracht waarbij ze bedenken welke oplossing zij denken dat in een bepaalde situatie werkt.
Bij de video hoort een werkblad, waarbij leerlingen gaan bedenken welke strategie zij zouden kiezen bij deze voorbeeldsituaties.
Daarna kun je met leerlingen de koppeling maken naar hun eigen situatie. In welke situatie zouden zij minder uit willen stellen en welke strategie(ën) zouden ze hiervoor kunnen uitproberen?