Plannen, maar dit keer niet voor je leerlingen….

Hoe goed plan je zelf?

Op deze website lees je heel veel over hoe je leerlingen kunt begeleiden bij het leren plannen. Ook deze blog gaat over plannen, deze keer alleen niet voor je leerlingen, maar voor jou!

Met een eigen onderwijspraktijk is goed kunnen plannen ook erg belangrijk. En uit alle verhalen die ik hoor, weet ik dat dit niet altijd meevalt… Wat ik heel goed snap. Het gebeurt snel dat je geleefd wordt door de waan van de dag. Je hebt natuurlijk de begeleiding van je leerlingen waar veel tijd inzit. Maar daarmee ben je er nog niet, er is het contact met ouders en school, de verslaglegging en voorbereiding. En dan zijn er nog veel randzaken die erbij komen kijken: administratie, marketing, social media, professionalisering enz.
Zo vliegen de dagen voorbij. Waarbij je aan het eind van de dag vaak de conclusie moet trekken dat je niet gedaan hebt wat je eigenlijk wilde doen….

Het gevolg hiervan is dat je agenda wordt bepaald door anderen. Je reageert op telefoontjes/mailtjes/berichtjes en doet de dingen die aan je gevraagd worden. Door anderen. Hierdoor kom je aan de dingen die je wilde doen niet toe, je loopt achter de feiten aan. Dit zorgt voor frustratie. Hoe leuk het werken met je leerlingen ook is, je voelt je niet altijd voldaan aan het eind van de dag. Waardoor je minder plezier in je werk hebt.

Stilstand is achteruitgang.
Niet toekomen aan het werken aan je eigen doelen, heeft als gevolg dat je ook niet verder komt. Je blijft doen wat je altijd doet. En als je doet wat je altijd doet… verandert er niks. Stilstand zal op een gegeven moment achteruitgang betekenen. Dat klinkt best negatief. En misschien denk je ‘het gaat toch prima zoals het gaat, hoezo achteruitgang?’ Ontwikkeling, zowel van jou als persoon als van jouw praktijk, maakt gelukkig. Dit zit in ons als persoon. En als onderwijsmens al helemaal….

Aan de slag met plannen!

Begin met het eind voor ogen.

Covey beschrijft dit als 1 van de 7 eigenschappen van effectief leiderschap. Dit is wat hij zegt over de definitie van succes: Succes is wat jij wil dat mensen op je begrafenis over je zeggen. Het antwoord op deze vraag is de basis van waaruit je verder kunt gaan met plannen.

Van groot naar klein.

Doelen kunnen heel groot en daardoor onhaalbaar lijken. Het helpt hierbij om dit voor ogen te houden: Mensen overschatten wat ze in een dag kunnen doen, maar onderschatten wat ze in een jaar kunnen doen. Als je iets graag wilt, maar je kunt er moeilijk de tijd voor vinden (zoals lezen, schrijven), realiseer je dan dat elke dag 5 minuten aan het eind van het jaar heel veel tijd is, waarin je veel hebt kunnen bereiken. Meer dan je vandaag voor mogelijk houdt. Maak een groot doel dus klein. Zo heb ik als groot doel het schrijven van een boek. Een heel groot project. Waardoor het onhaalbaar kan lijken. Mijn doel voor dit kwartaal is om er elke week 2 keer 2 uur aan te werken. Dat is voor mij te doen qua tijd, ik blijf constant in actie en ik ben heel benieuwd hoe ver ik aan het eind van dit kwartaal ben.

Haalbaar

Zorg ervoor dat je doelen en je plan haalbaar zijn. Uiteraard mag je jezelf best een beetje uitdagen, maar het moet wel passen qua tijd. Liever klein en haalbaar, dan zo groot dat je er eigenlijk al niet eens aan begint. Kijk ook eens kritisch naar hoe je week ingedeeld is. Is er nog winst te behalen door hier iets in te veranderen? Misschien moet je er wel dingen aan veranderen, die je in eerste instantie liever niet wilt veranderen, om ruimte te maken om aan je doelen te werken.

Opzet van een planning:

Ook bij het maken van een planning werk ik van groot naar klein. Ik begin met het opstellen van jaardoelen, waarna ik hier kwartaaldoelen van maak. Dit doe ik per kwartaal. Uiteraard zijn deze afgestemd op de jaardoelen. Voor elk kwartaaldoel maak ik een plan om dit te bereiken. Aan de hand van die doelen, weet ik wat ik elke week moet doen. Deze weekdoelen schrijf ik in een lijst onder elkaar op. Heerlijk om dit gedurende de week aan te kunnen strepen! Zo maak ik de vooruitgang duidelijk zichtbaar, wat zorgt voor positieve energie en motivatie.
Aan de hand van de weekdoelen maak ik een planning per dag. Dit doe ik altijd de dag van tevoren. Van tevoren kijk ik hoeveel focusuren ik heb (focusuren zijn de uren die ik heb om aan mijn doelen te werken). Aan de hand daarvan maak ik mijn planning. Ik plan eerst mijn belangrijkste taak in (die wil ik altijd sowieso gedaan hebben). Daarna plan ik nog 3 belangrijke taken in. In totaal dus 4 taken per dag. De tijd die ik hieraan besteed is erg verschillend dit kan tussen de 1 en 6 uur zijn. Maar net hoe de rest van de dag eruit ziet.

Overeenkomsten met je leerlingen

Plannen is een vaak besproken onderwerp met mijn leerlingen. Ook op het gebied van plannen wil ik een voorbeeld zijn voor mijn leerlingen en ze hierin inspireren. Hoe kan ik mijn leerlingen duidelijk maken dat het belangrijk is om te plannen als ik het zelf niet doe of mezelf niet aan mijn planning houd?
Er zijn duidelijk verschillen in hoe mijn leerlingen plannen en hoe ik plan. Dat is logisch. Maar er zijn ook veel overeenkomsten:

Pomodoro

Bij het uitvoeren van mijn planning werk ik met pomodoro. Veel van mijn leerlingen ook. Mijn planning maak ik vaak ook aan de hand van hoeveel pomodoro’s ik ergens mee bezig wil zijn.

Gespreid plannen

1 van de meest effectieve leerstrategie├źn is gespreid leren. Leerlingen leren de lesstof in stukjes en plannen dit voor meerdere keren in. Zo werkt het voor ons ook. Het schrijven van dit blog heb ik bijvoorbeeld 2 keer ingepland. Gisteren heb ik nagedacht wat ik in dit blog wilde schrijven en hier een mindmap van gemaakt. Vandaag werk ik het uit tot een blog.

Van tevoren plannen

Hoe duidelijker een planning is, hoe minder de neiging tot uitstellen. Leerlingen plannen precies wat ze gaan doen en hoe ze dat gaan doen. Zodat ze op het moment dat ze gaan beginnen niet na hoeven te denken, maar meteen aan de slag kunnen gaan. Voor ons werkt dat hetzelfde. Als je op het moment dat je tijd hebt om aan de slag te gaan, niet na hoeft te denken over wat je moet doen, dan is het veel makkelijker om te beginnen. Daarnaast is het een dag van tevoren veel makkelijker om te bepalen welke taken belangrijk zijn. Op de dag zelf komen de “haastklussen” er vaak tussen. Die voor de lange termijn vaak niet het belangrijkst zijn…

Stok achter de deur

Bij leerlingen werkt een stok achter de deur. We bespreken de planning die ze gemaakt hebben en hoe de uitvoering gegaan is. Ik bespreek ook mijn plan met anderen en elke week bespreken we kort of het gelukt is deze uit te voeren. Dit helpt om het ook echt te doen.

Plan een strategiesessie

Uiteraard is dit iets waar je aan de hand van dit blog zelf mee aan de slag kunt gaan. Ik weet ook dat dit uitdagingen met zich mee kan brengen (wanneer doe ik dat, waar begin ik, wat voor doelen stel ik, wat zet ik in mijn plan enz.).

Daarom heb ik een aantal plekken, voor strategiesessies, in mijn agenda gereserveerd om je verder te helpen. In dit gesprek zal ik je een aantal vragen stellen over jou en je praktijk en help ik je bij het maken van goede keuzes.

Als we aan het eind van het gesprek tot de conclusie komen dat ik je hierbij verder kan helpen en we een goede klik hebben samen (alleen dan), dan zal ik je een voorstel doen om samen aan de slag te gaan.

Zo niet dan help ik jou verder met advies, tips en zal ik je eventueel doorverwijzen naar iemand anders. Ik beloof dat het gesprek je altijd verder helpt.

Plan hier je gesprek in.

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)