.st0{fill:#FFFFFF;}

Hoe zorgen wij ervoor dat onze zoon zich ook thuis aan zijn planning houdt? 

 november 30, 2021

Pauline Jonker

Sinds een poosje werk ik met een leerling met jouw planner. Van de ouders van deze leerling kreeg ik de volgende vraag:planning houden

Hoe zorgen wij ervoor dat onze zoon zich ook thuis aan zijn planning houdt?

Mogelijk heb jij deze vraag ook wel eens gekregen van ouders of heb je jezelf wel eens afgevraagd wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat een leerling zich aan zijn planning houdt? Ik krijg deze vraag regelmatig, tijd dus voor een blog hierover!

Vraag omdraaien

Laat ik voorop stellen dat ik de vraag van ouders begrijp. Deze zijn blij dat hun zoon (misschien wel eindelijk) aan het plannen is, ze zien hoe het plannen hem kan helpen en willen er daarom graag bij helpen om dit zo goed mogelijk te laten verlopen.

Toch is het belangrijk om de vraag om te draaien. In de vraag ligt de verantwoordelijkheid bij de verkeerde. Die ligt bij de ouders, die willen zich inspannen om ervoor te zorgen dat hun zoon het doet. Met als gevolg dat ouders er heel druk mee zijn en zoonlief het waarschijnlijk als bemoeizucht zal ervaren, met mogelijke discussies en ruzies tot gevolg. Dit doet de motivatie om de planning uit te voeren geen goed….

Daarom draai ik de vraag liever om naar deze vraag:

Hoe kunnen we de eigen motivatie van deze leerling om zijn planning uit te voeren vergroten?

Met deze vraag blijft de verantwoordelijkheid bij degene bij wie die hoort, de leerling. Hoe je die motivatie kunt vergroten samen met de leerling? Door in gesprek te gaan over deze 3 motivatiepijlers:

3 motivatiepijlers

Willen:

De leerling moet een duidelijk doel voor zichzelf hebben. Waarom is het belangrijk om je aan je planning te houden? En nog belangrijker, welke positieve gevolgen heeft het om je aan je planning te houden: wat levert het je op? De leerling moet de noodzaak voelen om die planning uit te voeren. Daarom is het ook belangrijk om de gevolgen te bespreken van het niet aan de planning houden.

Kunnen:

Heeft de leerling de vaardigheden in huis om die planning ook daadwerkelijk uit te voeren? En heeft de leerling er eigenlijk wel vertrouwen in dat dit gaat lukken? Ook belangrijk is het om hierbij te kijken naar de verwachtingen van jou als begeleider of ouder. Zijn die verwachtingen wel realistisch? Is het realistisch om te verwachten dat die planning meteen helemaal uitgevoerd wordt? Hoe ziet de leerling dit?
Het is op de lange termijn veel beter om langzaam op te bouwen en succeservaringen op te doen, dan te snel te gaan waardoor het vaak niet lukt en het vertrouwen minder wordt.
Daarom is het goed om een haalbare eerste stap te bepalen. Waarvan weet de leerling 100% zeker dat het gaat lukken?

Omgeving:

Is het in de omgeving van de leerling haalbaar om die planning uit te voeren? Welke dingen in de omgeving van de leerling helpen om die planning uit te voeren en welke werken er juist tegen?
Bij het veranderen van gedrag is het aanpassen van de omgeving het makkelijkst en het krachtigst. Denk aan de plek waar je gaat zitten of je telefoon wel of niet binnen handbereik.

Deze 3 pijlers kun je versterken door met de leerling in gesprek te gaan. In het stuk hierboven staan al veel vragen die je zou kunnen stellen. Deze gesprekken vragen een bepaalde basishouding en gesprekstechnieken van jou. Wil jij leren hoe je de eigen motivatie van leerlingen kunt vergroten door met ze in gesprek te gaan? Kijk dan eens naar de kennismakingsworkshop Motiverende gespreksvoering of de training Motiverende gespreksvoering.

Supporttechnieken

Aan de hand van dit gesprek kun je met de leerling 3 supporttechnieken bepalen die de leerling kunnen helpen om zich aan zijn plan te houden. Supporttechnieken worden in het boek ‘De Ladder’ omschreven als technieken om het nieuwe, gewenste gedrag te ondersteunen. In het geval van de planning kun je bijvoorbeeld denken aan de volgende supporttechnieken:

  • Planning op een vaste plek neerleggen
  • Bijhouden hoe vaak het lukt om de planning uit te voeren
  • Een beloning als het doel behaald is
  • Alarm zetten ter herinnering
  • Op een vaste tijd ermee aan de slag gaan

Zorg ervoor dat het supporttechnieken zijn die de leerling zelf uit kan voeren, zo blijft de verantwoordelijkheid waar deze hoort, bij de leerling.

Tussentijds evalueren en bijsturen zorgt ervoor dat de leerling dit nieuwe gedrag stap voor stap (met soms een stapje terug…) aan kan leren.

Meer weten over Motiverende gespreksvoering?

Wil jij meer weten over hoe je leerlingen kunt motiveren door met ze in gesprek te gaan? Over hoe je de verantwoordelijkheid van je leerlingen kunt vergroten en hoe je leerlingen stap voor stap kunt begeleiden bij gedragsverandering?
Kijk dan eens naar de kennismakingsworkshop Motiverende gespreksvoering of de training Motiverende gespreksvoering.

Maeike volgde deze training en zegt er het volgende over:

 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>