Problemen voor je leerlingen oplossen of ze zelf aan het denken zetten?

Problemen voor je leerlingen oplossen of ze zelf aan het denken zetten?

Merk je dat je in gesprekken vaak met oplossingen komt voor je leerlingen? Dan is dit blog voor jou :)! Waarschijnlijk voel jij je heel verantwoordelijk voor je leerlingen en wil je hen heel graag helpen door de problemen voor ze op te lossen.

Heel lief en enorm goed bedoeld, maar wist je dat dit vaak averechts werkt?

Doordat jij zo graag wil helpen, is de kans groot dat de leerling er steeds minder graag mee aan de slag wil gaan…

Je kunt je vast wel een situatie herinneren waarin iemand jou vertelde wat je moest gaan doen, omdat dat jou zeker zou helpen.
‘Doe geen boodschappen als je trek hebt.’
 ‘Verwijder Facebook gewoon.’
‘ Gewoon laten huilen, hij valt vanzelf in slaap.’

Grote kans dat dit bij jou je ene oor inging en je andere oor weer uit, terwijl je ‘ja, ja’ zei. Wat de ander zei, drong niet echt tot je door, ook niet de goede tips die er misschien wel tussen zaten…

Wie is er tijdens de gesprekken die jij met je leerlingen hebt hard aan het werk; jij of de leerling?

Jouw leerling zou degene moeten zijn die het hards aan het werk is. Degene die het grootste gedeelte van de tijd aan het woord is. Jij zet met de jouw vragen en reflecties de leerling aan tot denken.

Door het stellen van de juiste vragen en het geven van reflecties, bevestigingen en samenvattingen kun je de eigen motivatie van de leerling vergroten. Zodat de leerling zelf na gaat denken over wat hij anders zou willen en kunnen doen. Dit is veel krachtiger dan wanneer jij de leerling vertelt waarom het goed zou zijn om te veranderen.

Wil jij leren hoe je de eigen motivatie van leerlingen kunt vergroten door met ze in gesprek te gaan? Schrijf je dan in voor de Masterclass Doelen stellen.

En zelfs wanneer de leerling gemotiveerd is om te veranderen, is het nog steeds niet verstandig om met jouw oplossingen te komen. Zelf bedachte oplossingen zijn namelijk ook veel krachtiger dan oplossingen die door iemand anders aangedragen worden.

Ga dus eerst met de leerling in gesprek over welke mogelijke oplossingen hij zelf ziet. Wat zou hij kunnen doen om een stapje dichter bij zijn doel te komen?

Weet de leerling niks of weinig te bedenken, dan kun je uiteraard met jouw tips komen. Maar ook dan is het belangrijk dat je deze niet ongevraagd over ze ‘uitstort’. En dat de regie bij de leerling blijft. Dit kan je doen door toestemming aan de leerling te vragen:
‘Mag ik je een tip geven?’
‘Zal ik je vertellen wat bij andere leerlingen goed werkt?’

Als je dit op het goede moment in het gesprek vraagt, zal de leerling dit graag willen horen. Wat dan goed werkt, is het geven van 3 korte tips, waarna je aan de leerling vraagt wat hij ervan vindt. De insteek hierbij is: pak wat je wilt en laat liggen wat niks voor je is. Deze insteek maakt het gesprek voor jou en de leerling relaxter en zal ervoor zorgen dat de leerling juist meer gaat proberen en toepassen.

Wil je meer leren over hoe je de motivatie van leerlingen kunt vergroten door met ze in gesprek te gaan? Het samen met ze in kaart te brengen van wat echt belangrijk voor ze is, zorgt voor waardevolle gesprekken waarin de motivatie van de leerling vergroot wordt, waarna je doelen kunt stellen waar de leerling ook echt mee aan de slag wil.

Doe dan mee aan de Masterclass Doelen stellen. Resultaat aan het meedoen van deze masterclass:

  • Je weet hoe je met je leerlingen hun waarden in kaart kan brengen en daarover in gesprek kunt gaan.
  • Je weet welke vragen je kunt stellen om de leerling aan te zetten tot denken.
  • Je weet hoe je ervoor kunt zorgen dat vooral je leerling hard aan het werk is tijdens gesprekken, in plaats van jij.
  • Je weet hoe je de waarden van de leerling kan vertalen naar concrete doelen waar de leerling ook echt mee aan de slag wil.

    Klik hier om meer te lezen en je in te schrijven.

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)