Zit je soms met je handen in het haar?
Zit je soms met je handen in het haar?
Wanneer jij voor de klas staat, zie je veel leerlingen die snel afgeleid zijn. In 1-op-1 gesprekken hoor je regelmatig van leerlingen ‘ik kan me gewoon niet concentreren’. Het lijkt net of het een soort ‘excuus’ is. Het lijkt of de leerlingen geen concentratie meer kennen en herkennen. Ze weten niet (meer) hoe ze er moeite voor moeten doen.
Waardoor het, net wat te vaak, gebeurt dat je instructies moet herhalen en dat leerlingen minder doen in de les dan je eigenlijk zou willen.
Jij ziet het belang van concentratie wel in en doet je best om dit leerlingen duidelijk te maken. Je probeert van alles om de aandacht bij de les te houden: interactieve lessen, korte instructies, tips geven, duidelijke regels. Het geeft een goed gevoel als dit werkt. Helaas is het maar een kortdurend effect.
Het is een uitdaging om een verandering op de lange termijn voor elkaar te krijgen. En om leerlingen echt die kracht van diepe concentratie te laten ervaren.
Je gunt het de leerlingen, en jezelf :), dat ze zich beter kunnen concentreren. Dat ze invloed kunnen uitoefenen op hun eigen concentratie, ook wanneer ze hun taak moeilijk of niet interessant vinden.
Als leerlingen dit kunnen, dan begrijpen ze niet alleen de lesstof beter, ze doen ook succeservaringen op die hun motivatie en zelfvertrouwen vergroten.