Training Motiverende Gespreksvoering
in het onderwijs

Zorg ervoor dat jouw leerlingen ook echt gaan doen wat ze tijdens jouw begeleiding geleerd hebben - zonder dat dit jou meer tijd en energie kost.

Speciaal voor onderwijsprofessionals die met jongeren vanaf 12 jaar werken.

Tijdens de begeleiding leer jij jouw leerlingen vaardigheden aan als leren, plannen en concentreren. Na de les maak je afspraken met de leerling over waar hij/zij thuis mee aan de slag gaat.

De volgende les ben je nieuwsgierig naar wat de leerling afgelopen week gedaan heeft. Tot jouw verbazing, blijkt dit vrij weinig te zijn. Het is niet gelukt, de leerling is er niet aan toegekomen, het boek lag nog op school, oma was jarig, ik heb het verkeerde geleerd, doorlezen leek me toch handiger dan die manier die we hier deden.... Je kent het wel.

En wat is dit frustrerend! Je ziet tijdens de begeleiding dat iets werkt, waarom doen ze er dan zo weinig mee?

Je merkt dat je veel sociaal wenselijke antwoorden van de leerlingen krijgt. Ze doen voor jou wel mee bij de begeleiding. Maar als puntje bij paaltje komt dan gebeurt er te weinig. Je baalt hiervan. Je vraagt je af wat je anders kunt doen. Dit maakt dat je gaat twijfelen aan je begeleiding. De leerlingen halen minder resultaat uit de begeleiding dan je wil.

Het voelt alsof jij een pleister op de wond van een leerling plakt. Daarmee is het probleem even tijdelijk opgelost. Dit is niet wat je wil. Jij wil die leerling leren om zelf de juiste pleister uit te zoeken en deze op de wond te kunnen plakken. Zelfstandig.

Helaas is dit iets wat heel veel voorkomt. Leerlingen leren vaardigheden aan als leren en plannen, maar de motivatie om het ook daadwerkelijk te gaan doen ontbreekt.

Vergroot de motivatie van jouw leerlingen met gesprekstechnieken die je meteen kunt toepassen zodat jouw leerlingen ook echt gaan doen wat je met ze afspreekt.

Sinds ruimt 7 jaar begeleid ik dagelijks middelbare scholieren bij het leren en plannen van hun huiswerk. En alles wat daarbij komt kijken. Voor het aanleren van de vaardigheden ontwikkelde ik het online programma SLiM leren leren & plannen. Maar al snel merkte ik dat het de grootste uitdaging is om ervoor te zorgen dat leerlingen het ook daadwerkelijk in hun dagelijks leven toe gaan passen. Ik volgde trainingen en probeerde veel in de praktijk uit.

Uit ervaring weet ik dat de gesprekken met je leerlingen het verschil kunnen maken. En dat je hiermee die daadwerkelijke verandering in gedrag voor elkaar kunt krijgen. Ik ontdekte wat er werkt in gesprekken met tieners. Bijvoorbeeld:

  • Hoe je een gesprek zo kunt voeren dat de motivatie van de leerling om aan de slag te gaan groter wordt.
  • Hoe je een plan maakt met een leerling wat ze ook echt uitvoeren.
  • Hoe je een leerling doelen op laat stellen en ze motiveert om de doelen te behalen.
  • Welke gesprekstechniek je in kunt zetten wanneer een leerling iets niet wil (bijvoorbeeld een planning maken of een bepaalde leerstrategie toepassen).
  • Hoe gesprekken met ouders een stuk makkelijker worden.
  • Hoe je leerlingen motiveert om zelf oplossingen te bedenken.

Deze praktijkervaring, gecombineerd met de wetenschappelijk bewezen gespreksmethode Motiverende Gespreksvoering, heb ik allemaal in de training Motiverende Gespreksvoering in het onderwijs verwerkt.

Hoe zou je het vinden om precies te weten hoe jij in gesprek kunt gaan met jouw leerlingen om de motivatie te vergroten? Om te weten welke gesprekstechnieken je in kunt zetten bij weerstand. Om handige formats te hebben voor gesprekken. Om jouw casussen in te kunnen brengen. Om feedback te krijgen op je gesprekken? Zodat je leerlingen meer halen uit jouw begeleiding en jij meer kunt genieten van de vooruitgang die jij bij jouw leerlingen ziet.

"

"Pauline weet precies hoe je middelbare scholieren (weer) in beweging krijgt om het beste uit hun studie te halen. Dit doet ze met een concrete, no-nonsense aanpak waardoor je leert met leerlingen heel doelgericht te werken."


Esther Vollenga Het Leerpunt

Na het volgen van de training Motiverende Gespreksvoering in het onderwijs:

  • Is de kwaliteit van jouw begeleiding/gesprekken meetbaar verbeterd.
  • Begeleid je vol vertrouwen al jouw leerlingen (ook de, in eerste instantie, ongemotiveerde).
  • Voer je met vertrouwen gesprekken met je leerlingen (en ook met hun ouders).
  • Nemen jouw leerlingen zelf verantwoordelijkheid.
  • Zie je gedragsverandering bij jouw leerlingen in plaats van dat je ze alleen hebt leren leren en plannen.
  • Heb je betere relaties met jouw leerlingen.
  • Heb je meer plezier in het voeren van gesprekken.
  • Bereik je meer op een manier die jou minder energie kost.

Pas op! Dit heeft de volgende gevolgen...

Je werk wordt nog leuker.

Als je een eigen praktijk hebt --> Ouders zijn super tevreden over je begeleiding, omdat ze hun kind echt zien veranderen.
Je krijgt hierdoor meer nieuwe leerlingen.

Als je voor de klas staat --> Het resultaat van je gesprekken werkt door in de les. Je leerlingen doen net dat stapje harder voor jou. Plus dat je de gesprekstechnieken ook tijdens het lesgeven in kunt zetten, wat zorgt voor minder weerstand en meer motivatie.

Moet je maar net willen natuurlijk....

Over de trainer:
Pauline Jonker

“Sinds 7 jaar heb ik een eigen onderwijspraktijk. In die 7 jaar heb ik me gespecialiseerd op het gebied van leren, plannen en motivatie.

Het inzetten van motiverende gespreksvoering bij de begeleiding van mijn leerlingen heeft voor mij een groot verschil gemaakt. Ik zie mijn leerlingen nu echt veranderen. Ze passen nu écht toe wat ze tijdens de begeleiding leren. Ook heeft het mijn werk veel leuker gemaakt. Ik heb zulke leuke gesprekken met leerlingen en het geeft zoveel voldoening en energie als ik zie dat het leidt tot gedragsverandering. Dit geef ik graag door aan andere onderwijsprofessionals.
Om dit op een goede manier door te kunnen geven volgde ik een uitgebreide training Motiverende Gespreksvoering en train-de-trainer cursus.”

Pauline Jonker

Enter your text here...

I

Dit leer je o.a. tijdens de training:

  • Motiverende Gespreksvoering toepassen in je eigen werksituatie.
  • Motiverende doelen stellen met jouw leerlingen.
  • Je krijgt inzicht in hoe gedragsverandering werkt.
  • Gesprekstechnieken om het veranderproces te begeleiden.
  • Omgaan met weerstand.
  • De intrinsieke motivatie versterken.
  • Een plan maken met je leerlingen.
  • Met handige formats voor het voeren van gesprekken.

Bijkomend effect:

Je ervaart pas echt het effect van deze methode, als je het zelf meemaakt. We gaan dus ook oefenen met jouw eigen casussen. Tijdens deze training leer je ook veel over jezelf en je eigen gedragspatronen.

Het effect van het volgen van deze training (en natuurlijk het toepassen daarvan) heeft een positieve invloed op al je relaties.


Dit zeggen anderen:

Susan Schoone

Praktijk Schoone

Aanrader!

Veel persoonlijke aandacht! Je wordt ontzettend open en enthousiast ontvangen. Er wordt echt naar je geluisterd en in een ontspannen sfeer krijg je veel praktische tips! Aanrader!

Mariët Hoogendoorn

Kindercoach Mariët

Ze deelt al haar kennis en dat helpt me echt verder.

Pauline is enthousiast, kundig en helpt je echt verder! De ondersteuning en begeleiding die ze geeft is heel goed. Al haar kennis deelt ze graag en dat helpt mij echt een stap verder!

Training motiverende gespreksvoering in het onderwijs
  • 2 dagen (23 mei en 20 juni) van 9.30 - 16.30 uur in Ermelo
  • Boek over Motiverende Gespreksvoering
  • Tijdens de trainingsdagen wordt er goed voor je gezorgd met o.a. een lekkere lunch
  • Kleine groep van minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers 
  • Investering: €575,- (ex btw.)

Door het klikken op de button, ga je naar de betaalpagina. Daarna ontvang je automatisch een factuur en de bevestiging van je aanmelding.
Je aanmelding is definitief na betaling.

Nog niet zeker of deze training wat voor jou is? Doe dan de quiz!

Heb je nog vragen? Je mag me altijd mailen op pauline@maakmijwatwijs.nl


>