Vergroot de motivatie van je leerlingen!

Basistraining Motiverende gespreksvoering in het onderwijs

Voor onderwijsprofessionals die met tieners werken

Dat jij je leerlingen graag wilt helpen is duidelijk!

Dat jij je leerlingen heel graag wilt helpen, dat is wel duidelijk. Je merkt dat er een aantal leerlingen zijn die, ondanks al jouw inspanningen, maar niet in actie komen. Het frustreert je. En de leerling (stiekem) ook.


Hoe zou het zijn als je bij deze leerlingen hun eigen motivatie kunt vergroten door met ze in gesprek te gaan? Dat je deze leerlingen leert om bewuste keuzes te maken, om zelf de regie te nemen? Dat ze wel in actie komen en stap voor stap hun gedrag gaan veranderen?

Herken je dit?

Leerlingen die passief zijn tijdens gesprekken, jij bent vooral heel hard aan het werk.
Leerlingen die zeggen dat ze iets gaan doen, maar elke keer blijkt weer dat ze dit niet gedaan hebben.
Leerlingen die niet gemotiveerd zijn om zich in te zetten voor school.
Leerlingen die gedrag vertonen wat ze niet helpt (uitstellen, spijbelen, geen huiswerk maken, planning niet uitvoeren), maar bij wie het maar niet lukt om dit te veranderen.
Leerlingen die in de weerstand gaan, wanneer je ze adviezen geeft.

De grootste uitdaging: dat leerlingen dat wat ze leren ook echt in hun dagelijks leven toe gaan passen.

10 jaar geleden begon ik met het begeleiden van tieners. Wat deze tieners allemaal gemeen hebben is dat ze gedrag hadden wat ze niet helpt (uitstellen, te laat komen, zich niet inzetten voor school, teveel gamen enz.).

Ik merkte al snel dat het de grootste uitdaging is om ervoor te zorgen dat leerlingen dat wat ze leren ook daadwerkelijk in hun dagelijks leven toe gaan passen. Ik merkte bijvoorbeeld dat leerlingen wel zeiden dat ze iets gingen doen, maar het toch steeds niet deden. Of dat ze het wel probeerden maar niet echt doorzette en weer terug vielen in oud gedrag. Het gevolg was dat ik alleen maar harder ging werken tijdens de gesprekken met leerlingen en dat mijn leerlingen nog passiever werden.

Ik besloot me te verdiepen in Motiverende gespreksvoering en dit in te gaan zetten bij de begeleiding van mijn leerlingen. Dit heeft voor mij een groot verschil gemaakt. Ik zie mijn leerlingen nu echt veranderen. Ze passen nu écht toe wat ze tijdens de begeleiding leren. Ook heeft het mijn werk veel leuker gemaakt. Ik heb zulke leuke gesprekken met leerlingen en het geeft zoveel voldoening en energie als ik zie dat het leidt tot gedragsverandering. Dit geef ik graag door aan andere onderwijsprofessionals.
Om dit op een goede manier door te kunnen geven volgde ik een uitgebreide training Motiverende Gespreksvoering en train-de-trainer cursus. En geef ik inmiddels bijna wekelijks trainingen Motiverende gespreksvoering.”

10
jaar ervaring

250+

blije deelnemers aan open trainingen

1.000+
boeken verkocht

Docent en projectleider TechSpace

Echt mooi om te leren dat je met een andere benadering zoveel meer kan bereiken. In plaats van sleuren en trekken en beslissingen voor een leerling te maken. Echt luisteren naar de leerling en hem de leiding geven, hem laten beslissen. Dank je Pauline!

Leerkracht hoogbegaafdenonverwijs

Pauline werkt vanuit praktische voorbeelden, geeft een ieder de ruimte om flink te oefenen en ze geeft veel handvatten waarbij je de leerling niet overtuigt, maar de motivatie daadwerkelijk vergroot. De training sloot meer dan prima aan bij hetgeen ik wilde bereiken. Als je op zoek bent naar een training om de motivatie bij de kinderen te vergroten dan kan ik de basistraining ‘Motiverende Gespreksvoering in het onderwijs’ bij Pauline van harte aanbevelen.

Resultaat van het volgen van deze training:

  • Door jouw basishouding en gesprekstechnieken kun je de eigen motivatie van de leerlingen vergroten.
  • Je voert gesprekken waarbij de leerling aangezet wordt tot denken en het maken van keuzes.
  • Gesprekken met je leerlingen die natuurlijk en makkelijk verlopen en die voor beide heel fijn zijn, terwijl er ondertussen een heleboel gebeurt.
  • Leerlingen die je positief verrassen: met inzichten, ideeën, alles wat ze thuis gedaan hebben.  
  • Leerlingen die ineffectief gewoontegedrag willen veranderen en dit ook stap voor stap gaan doen. 

Studiecoach en docent Engels

'Het zweet op de juiste rug krijgen', dat was wat mij triggerde in de tekst van de training Motiverende gespreksvoering. En dat hebben we geweten :) Oefenen, oefenen, oefenen en het was leuk, gezellig, ontspannen, inspirerend en praktisch. We oefenden met open vragen stellen, focussen op wat goed gaat, verandertaal ontlokken en schaalvragen; met als doel de leerling aan het werk te helpen op een positieve en constructieve manier.

Pauline zorgt voor een veilige, prettige en ontspannen sfeer. Hartelijk dank voor de constructieve feedback, waardevolle inzichten en praktische handvatten.

Kennis

Tijdens de training doe je veel extra kennis op rondom motivatie, gesprekstechnieken en gedragsverandering. Dit staat in een online leeromgeving, zodat je dit kunt bekijken wanneer het jou uitkomt en zo vaak kunt herhalen als je wilt.

Leerlingen motiveren

Je weet wat je kunt doen om de autonome motivatie van je leerlingen te vergroten. Zodat de leerling zelf aan de slag wil gaan.

Plan maken

Je weet hoe je samen met de leerling een plan kunt maken. Een plan wat echt van de leerling is en waar deze ook echt mee aan de slag wil gaan.

Leraar Expertisepunt

Dankjewel Pauline voor de krachtige online-training Motiverende gespreksvoering. In een prettige werksfeer hebben we onze gespreksvaardigheden kunnen opfrissen. Heel goed om een pas op de plaats te maken: jezelf af te vragen of je gediend zou zijn van je eigen aanpak... Motiverende gespreksvoering stelt de leerling centraal en zet mij uitstekend aan het denken welke aanpak het meest prikkelend is. Op de werkvloer is dit vervolgens direct toepasbaar.

Sparren en ervaringen delen

Niets zo fijn als tijdens een training te kunnen sparren met gelijkgestemden die precies begrijpen waar je het over hebt. En van en met elkaar te leren.

Direct toepasbaar

Dat wat je leert is direct toepasbaar en kun je dus de volgende dag in praktijk brengen.

Leren door doen

Motiverende gesprekken voeren, leer je door te doen. Tijdens de training oefenen we veel. Tussen de trainingen door oefen je in de praktijk. Deze ervaringen nemen we weer mee tijdens de trainingen.

Docent Frans

Pauline biedt met haar training Motiverende Gespreksvoering echt een "hands-on" totaalpakket.
Vooral ook de combinatie van de live (online) trainingen met de online leeromgeving met video's en de ondersteuning met de boeken zorgen ervoor dat je echt kan leren op het moment dat jij wil en dat er een mooi tempo in de trainingen zit. Zeker voor iedereen geschikt die zich in MVG wil verdiepen en vooral ook gelijk praktisch aan de slag wil. Denk ook aan de rol van mentor of de begeleiding van stagiaires waarin MVG je echt een niveau verder brengt. Ik gun elke mentor zo'n cursus!

Leerling is eigenaar leerproces

Je zorgt ervoor dat de leerling zelf eigenaarschap pakt over zijn/haar leerproces, je zet aan tot denken over het eigen gedrag en oplossingen.

Zelfvertrouwen

Je begeleidt met meer zelfvertrouwen en plezier al je leerlingen, ook degene die in eerste instantie helemaal niet geholpen willen worden.

Meer resultaat

Door de motivatie van de leerling, het plan en de gedragsverandering die daardoor ontstaat, behaal je veel meer resultaat met je leerlingen.

Docent Frans

De online training motiverende gespreksvoering vond ik heel waardevol. De zes bijeenkomsten waren goed verspreid waardoor er tussen de trainingen in tijd was om te oefenen en de literatuur te bestuderen. Je bent er langere tijd bewust mee bezig wat ik dan ook echt waardevoller vond dan cursussen van een dag.

De online bijeenkomsten van twee uren waren met een kleine groep en vlogen voorbij. Invulling altijd heel nuttig en genoeg ruimte om te oefenen en vragen te stellen. Gelukkig geen oneindige rollenspellen maar authentieke situaties, gesprekken oefenen vanuit jezelf. Veel reflecteren. Eigenlijk had de cursus van mij nog wel langer mogen duren, ik ben nog niet uitgeleerd!

Na tien jaar mentoraat en docentschap dacht ik wel aardige gesprekstechnieken te hebben maar ik heb echt ontzettend veel geleerd. Mijn gesprekken met leerlingen zijn heel anders en veel effectiever geworden.

Online bijeenkomsten:

De training duurt 3 maanden. Deze tijd is nodig om je deze gespreksstijl eigen te maken. In deze 3 maanden is er 6 keer een online bijeenkomst van 2 uur. Tijdens deze trainingen gaan we middels diverse werkvormen oefenen en ervaringen uitwisselen. Doordat je er tijdens deze training, en ook tussen de trainingen door, zo bewust mee oefent, zal je al heel snel resultaat merken tijdens de gesprekken die je voert.


Leeromgeving:

Alle theorie rondom Motiverende gespreksvoering vind je in een online leeromgeving. Je kunt de theorie dus doornemen waar en wanneer het jou uitkomt en zo vaak herhalen als je wilt. Voor elke bijeenkomst bekijk je een bepaalde module. Hierdoor hebben we tijdens de bijeenkomsten meer tijd om te oefenen en kunnen we dieper ingaan op de theorie. Uiteraard kun je dan ook al je vragen stellen. Vragen stellen kan ook tussendoor in de leeromgeving.

€ 695,- (ex. btw)

Training Motiverende gespreksvoering:

Start in februari!

  • 6 keer online training van 2 uur.
  • Online leeromgeving met alle theorie (je kunt dit ook na de training blijven bekijken). Voor elke bijeenkomst volg je één online module.
  • Boek over Motiverende Gespreksvoering.
  • Mijn boek: Motiveer en leer! (Heb je het boek al? Vul dan bij het afrekenen de kortingscode boek in. Dan ontvang je het boek niet nog een keer en betaal je hier ook niet voor.)
  • Kleine groep van maximaal 8 deelnemers.


De live online bijeenkomsten zijn op donderdagmiddag van 15.00 tot 17.00 uur.
Data: 16 februari, 16 maart, 23 maart, 30 maart, 13 april, 20 april


Na aanmelding kun je meteen in de online leeromgeving die bij de training hoort.

Ik twijfelde of een online training iets voor mij is.
Ik heb getwijfeld of een online training iets voor mij is, maar ik ben blij dat ik de training gedaan heb.

Het waren fijne bijeenkomsten waarin we goed hebben kunnen oefenen met de gesprekstechnieken. Pauline nam ons op een duidelijke manier mee door de theorie waarna we die meteen met elkaar konden oefenen.

De training heeft mij nog bewuster gemaakt van de manier van gesprekken voeren, door het geleerde toe te passen merk je dat leerlingen opener zijn en vaak met eigen oplossingen komen.
Pauline is een fijne trainer, ze geeft feedback waarmee je echt aan de slag kunt. Kortom: deze training is een aanrader!

Inge Verheijen- Kinder- en studiecoach
Erg inspirerende training
Bij Pauline de training motiverende gespreksvoering gevolgd.
Deze training was erg inspirerend en elke cursusdag kon ik gelijk gebruiken in mijn werk.
Pauline houdt je op een fijne manier een spiegel voor en is een leuke bevlogen cursusleider .
Caroline Bij de Vaate - Docent
Ik ben fan!
Ik volgde al meerdere webinars en de online training 'Motiverende gespreksvoering' bij Pauline en het smaakt naar meer. Het boek ligt als naslagwerk naast me op bureau. Je krijgt echt concrete handvatten aangereikt om mee aan de slag te gaan en dat is waarnaar ik op zoek was. Had al heel veel theorie gelezen, maar had nog nooit zo'n praktische benadering van het onderwerp gekregen. Ik schrijf me vast en zeker nog in voor andere webinars en trainingen in de toekomst. Ik ben fan!
Tiny de Mulder
Ik heb het verschil al bij leerlingen gemerkt.

Ik heb me aangemeld voor de training Motiverende gespreksvoering omdat ik wilde leren hoe mijn leerlingen meer vanuit zichzelf gaan leren en hoe ik hun leerproces beter kan ondersteunen.


Ik vond alle onderdelen van de training nuttig: bewustwording van mijn basishouding, behoudtaal en verandertaal, welke vragen kun je stellen, open vragen stellen, het gesprek samenvatten, het verhaal van de leerling bevestigen, reflecteren op mijn eigen houding en manier van vragen stellen, inzetten van de beslissingsbalans (dat werkt echt heel fijn bij leerlingen).


Het belangrijkste wat ik tijdens deze training heb geleerd is om te luisteren naar de leerling en het in gesprek gaan met de leerling, niet praten over de leerling maar met de leerling. Actie vanuit de leerling zelf laten komen in plaats van meteen in de reparatiemodus schieten en het voor de leerling willen oplossen.


Ik heb het verschil inmiddels bij een aantal leerlingen al gemerkt; hun behoudtaal is veranderd naar verandertaal en ze gaan zelf aan de slag met het aandragen en zoeken naar oplossingen die voor hun werken.

Chantal Schols- Docent
Wil je graag meedoen maar lukken deze data je niet? Vul dan onderstaand formulier in, dan breng ik je op de hoogte wanneer er een nieuwe training gepland staat.