.st0{fill:#FFFFFF;}

Veranderen is spannend.

Doen wat bij je past is ook spannend. Uitvinden wat bij je past is misschien nog wel spannender.

Ik schreef het vandaag nog voor mezelf op:
Ik ga dingen veranderen en dat vind ik spannend.
Dat hoort erbij.
Dat is oké.

Wat ik ga veranderen is dat ik nog meer ga doen wat bij me past. Mijn eigen weg kiezen. Het is één van mijn speerpunten bij alle trainingen die ik aan onderwijsprofessionals geef: ga met je leerling op zoek naar wat er past. Welke manier van leren/plannen/concentreren werkt voor jouw leerling. Er is geen one-size-fits-all.

Maar ik merkte dat ik me hier zelf niet altijd aan hield. Dat ik ook dingen deed die niet bij me pasten omdat ik het zo had geleerd of dacht dat het zo hoorde. En dat ga ik anders doen!

Besluiten dat ik ga veranderen geeft aan de ene kant een enorme opluchting. Aan de andere kant zorgt het ook voor spanning. En dat is precies wat ik zowel bij de mensen die bij mij trainingen volgen zie als bij de leerlingen die ik begeleid.

Het gaat om het veranderen van gedrag.

Zowel bij de trainingen als bij de begeleiding van leerlingen gaat het om het veranderen van gedrag. je krijgt geen ander resultaat door hetzelfde te blijven doen, je zult hiervoor iets moeten veranderen.
Wil jij bijvoorbeeld leren om gesprekken te voeren met je leerlingen die motiverender zijn? Dan zal je naar jezelf moeten kijken en in jouw eigen houding dingen moeten veranderen. Dingen die je misschien al jarenlang hetzelfde doet. En dat is dus spannend.

Maar hoe komt het nou dat dat spannend is?

Iets nieuws gaan doen, vraagt van je dat je kwetsbaar opstelt. Je weet dat je gaat ervaren dat iets je nog niet lukt en dat je nog niet zeker weet of je dat wel kunt leren. Je weet van tevoren nooit zeker of je iets wel kunt leren. En of het je uiteindelijk op zal leveren wat je hoopt. En dat maakt je onzeker.

En dat hoort er dus bij. En dat is oké.

Je hersenen helpen je hier ook niet echt bij. Die kiezen het liefst voor het automatische en makkelijke gedrag. Ook als dat niet het meest effectief is. En dat zijn dus nooit nieuwe en spannende dingen.

Het zou alleen zo zonde zijn als je je door die spanning en je hersenen tegen liet houden iets te veranderen.

Ook voor je leerlingen is veranderen spannend!

En zoals dat voor jou geldt, geldt dat ook voor je leerlingen. Van hen wordt ook vaak gevraagd iets te veranderen. Wel op tijd op school komen, meedoen in de les, leren voor een toets enz. Dingen waar ze misschien in eerste instantie helemaal geen zin in hebben of niet zo leuk vinden. Het kan enorm opluchten én het is goed voor de relatie met de leerling om te bespreken dat het oké is om hier onzeker of bang voor te zijn en dat jij dat ook wel eens hebt. Dat dit iets is waar je doorheen moet en dat het je uiteindelijk veel meer op zal leveren.

Wil jij meer weten over hoe je gesprekken kunt voeren met je leerlingen waarin je de eigen motivatie van de leerling kunt vergroten?
Kijk dan eens of de training Motiverende gespreksvoering in het onderwijs wat voor jou is.

En ja, deze training vraagt duidelijk om verandering van jou. En het is heel normaal dat je dat spannend vindt, dat vindt iedereen die meedoet. En alleen dat zorgt al voor verbondenheid en geeft de ruimte om nieuwe dingen te leren en te proberen. Met als resultaat prachtige gesprekken met je leerlingen én meer actie van je leerlingen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ontvang als eerste de nieuwe blogs!

>