Gesprekken die echt iets in beweging zetten.
Als mentor/docent voer je vaak gesprekken met leerlingen over verandering:
- Op tijd komen in plaats van steeds te laat.
- Actief meedoen in de les in plaats van onderuitgezakt niet reageren.
- Op komen dagen bij je stage in plaats van afzeggen op het laatste moment.
- Een planning maken en deze uitvoeren in plaats van gestrest zijn en deadlines missen.
- enz.
In zo'n gesprek heb jij een grote invloed op de motivatie van je leerlingen. Wat je zegt, hoe je luistert, en welke vragen je stelt – het kan hun motivatie maken of breken.
Veel docenten willen hun leerlingen helpen, maar ik hoor regelmatig dat goedbedoelde adviezen en opmerkingen weerstand oproepen. Leerlingen reageren sociaal wenselijk, maar echt open en eerlijk nadenken over hun gedrag gebeurt niet.
Wat als jouw gesprekken anders konden zijn?
Ik zie een wereld van verschil wanneer docenten een training Motiverende gespreksvoering hebben gevolgd. Ze voeren gesprekken die oprechte reacties uitlokken, waarin leerlingen zelf gaan nadenken over hun gedrag en wat ze willen veranderen. Geen strijd, geen weerstand – maar gesprekken die leerlingen écht in beweging zetten.