Van frustratie naar motivatie door effectieve gesprekken met leerlingen

Ervaar hoe je in een gesprek de eigen motivatie van leerlingen om te veranderen kunt vergroten.


(Zelfs als je weinig tijd hebt voor uitgebreide gesprekken...)

Gesprekken die echt iets in beweging zetten.

Als mentor/docent voer je vaak gesprekken met leerlingen over verandering:

  • Op tijd komen in plaats van steeds te laat.
  • Actief meedoen in de les in plaats van onderuitgezakt niet reageren.
  • Op komen dagen bij je stage in plaats van afzeggen op het laatste moment.
  • Een planning maken en deze uitvoeren in plaats van gestrest zijn en deadlines missen.
  • enz.

In zo'n gesprek heb jij een grote invloed op de motivatie van je leerlingen. Wat je zegt, hoe je luistert, en welke vragen je stelt – het kan hun motivatie maken of breken.


Veel docenten willen hun leerlingen helpen, maar ik hoor regelmatig dat goedbedoelde adviezen en opmerkingen weerstand oproepen. Leerlingen reageren sociaal wenselijk, maar echt open en eerlijk nadenken over hun gedrag gebeurt niet.


Wat als jouw gesprekken anders konden zijn?
Ik zie een wereld van verschil wanneer docenten een training Motiverende gespreksvoering hebben gevolgd. Ze voeren gesprekken die oprechte reacties uitlokken, waarin leerlingen zelf gaan nadenken over hun gedrag en wat ze willen veranderen. Geen strijd, geen weerstand – maar gesprekken die leerlingen écht in beweging zetten.

Maar hoe ga je die gesprekken anders voeren, als je niet goed weet wat wel en niet werkt?

Daar wil ik graag samen met je mee aan de slag tijdens de workshop Motiverende gespreksvoering.

Waarin je leert en ervaart:

Waardoor weerstand en sociaal-wenselijke antwoorden ontstaan.

Wat wel werkt om de leerling aan het denken te zetten en een echt gesprek te voeren. Waarin de eigen motivatie van leerlingen om te veranderen wordt vergroot.

Welke gesprekstechniek, die je waarschijnlijk nog niet kent, voor een grote verandering in jouw gesprekken kan zorgen.

 Motiverende Gespreksvoering is een evidence-based methode om de motivatie van leerlingen te vergroten door effectieve communicatie.


Dit zeggen eerdere deelnemers over mijn trainingen Motiverende gespreksvoering:

Echt mooi om te leren dat je met een andere benadering zoveel meer kan bereiken. In plaats van sleuren en trekken en beslissingen voor een leerling te maken. Echt luisteren naar de leerling en hem de leiding geven, hem laten beslissen. Dank je Pauline!

Jantine van der Weijden
Pauline werkt vanuit praktische voorbeelden, geeft een ieder de ruimte om flink te oefenen en ze geeft veel handvatten waarbij je de leerling niet overtuigt, maar de motivatie daadwerkelijk vergroot.
Monique Kroes
Het lukt nu veel beter om structuur in een gesprek aan te brengen en ik ben me bewuster van veel dingen, zoals behoudtaal en verandertaal. Pauline voorziet je op een rustige manier, met de nodige humor, van feedback. Aanrader!
Anna Smalbrugge

Pauline Jonker van Maak mij wat wijs!

Als leerlingen zeggen dat ze iets gaan doen, maar het toch niet doen, voelt dat als trekken aan een dood paard. Dat gevoel kende ik maar al te goed.

Ruim 10 jaar geleden begon ik, naast mijn werk als leerkracht, met het begeleiden van tieners. Veel van deze leerlingen hadden gedrag dat ze niet hielp: ze kwamen te laat, stelden alles uit, gaven school geen prioriteit of zaten veel te lang te gamen.

Ik voelde me verantwoordelijk en werkte keihard om hen te helpen. Maar hoe harder ik werkte, hoe passiever zij werden. Ze zeiden wel dat ze iets zouden doen, maar er veranderde niets. Dat frustreerde me én motiveerde me om een oplossing te vinden. Dit moest toch anders kunnen?!

Toen ontdekte ik Motiverende gespreksvoering. Ik besloot me hierin te verdiepen en het toe te passen in mijn begeleiding. Dat veranderde alles. Mijn leerlingen gingen zelf inzien wat ze wilden veranderen en zetten die stappen ook echt. Ze werden actiever en namen verantwoordelijkheid. Het mooiste? Ik hoefde niet meer harder te werken dan zij. We deden het nu echt samen.

Deze aanpak heeft niet alleen mijn leerlingen geholpen, maar ook mijn werk zoveel leuker gemaakt. Ik heb nu gesprekken die écht impact maken en krijg daar ontzettend veel voldoening en energie van.

Die kennis geef ik nu door aan onderwijsprofessionals zoals jij.
De afgelopen jaren heb ik veel trainingen en workshops gegeven aan mentoren, docenten en leerlingbegeleiders. Ik zie telkens weer hoe een nieuwe aanpak gesprekken verandert en hoe onderwijsprofessionals hun leerlingen in beweging krijgen. Door mijn ervaring weet ik wat werkt in de praktijk en kan ik je helpen om je gespreksvaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

Dit gun ik jou ook: gesprekken die niet alleen effectiever zijn, maar ook meer voldoening en plezier geven – voor jou én je leerlingen.

Hoe zou het zijn als jouw gesprekken met leerlingen hun motivatie écht vergroot en tot actie leidt?

Elke week zie ik, in mijn trainingen, hoe Motiverende gespreksvoering onderwijsprofessionals helpt om leerlingen te bereiken en te activeren. Het is zo mooi om te zien hoe gesprekken zonder strijd of weerstand tot gedragsverandering leiden.

Dat gun ik jou ook! Daarom kun je nu voor een symbolische €10 meedoen aan deze workshop.

Ik begrijp dat je misschien denkt: “Waar zit het addertje? Is het wel waardevol?” Laat me je geruststellen: deze workshop is geen reclamepraatje. Het is net zo waardevol als een bijeenkomst uit een volledige training.

Waarom ik dit doe:
Omdat ik wil dat zoveel mogelijk docenten/mentoren 
kennis maken met Motiverende gespreksvoering. Het maakt een enorme impact op leerlingen én op jouw werkplezier.

Tijdens de workshop krijg je dezelfde waardevolle inzichten en oefeningen die ik geef in mijn trainingen. Dit is een kans om Motiverende gespreksvoering te ervaren én om te ontdekken hoe ik als trainer werk. Daarna kun je zelf bepalen of je een vervolg wilt – en als dat niet zo is, is dat ook helemaal prima.

Wat ik van jou vraag:
Ik neem deze workshop net zo serieus als elke andere training. Ik vraag jou om dat ook te doen. Dat betekent dat je:

  • Aanwezig bent (tenzij er echt iets onvoorziens gebeurt).
  • Actief deelneemt – want we gaan samen oefenen, niet alleen luisteren.

Klaar om te ontdekken hoe je gesprekken voert die leerlingen in beweging brengen?

Meld je aan – ik kijk ernaar uit om samen met jou aan de slag te gaan!


50 EUR0
Nu slechts: €10

Workshop Motiverende gespreksvoering

Ervaar hoe je van frustratie naar motivatie kunt gaan door het voeren van effectieve gesprekken met leerlingen.


Dit is wat je gaat leren en ervaren:

  • Waardoor weerstand en sociaal-wenselijke antwoorden ontstaan.
  • Wat dan wel werkt om de leerling aan het denken te zetten en een echt gesprek te voeren. Waarin de eigen motivatie van leerlingen om te veranderen wordt vergroot.
  • Welke gesprekstechniek, die je waarschijnlijk nog niet kent, voor een grote verandering in jouw gesprekken kan zorgen.


Bij aanmelding kun je uit verschillende data kiezen.

De workshop is online via zoom. Er is geen opname.

Motiverende gespreksvoering stelt de leerling centraal en zet mij uitstekend aan het denken welke aanpak het meest prikkelend is. Op de werkvloer is dit vervolgens direct toepasbaar.

Dankjewel Pauline voor de krachtige online-training Motiverende gespreksvoering.

Eric Looijen

Na tien jaar mentoraat en docentschap dacht ik wel aardige gesprekstechnieken te hebben maar ik heb echt ontzettend veel geleerd. Mijn gesprekken met leerlingen zijn heel anders en veel effectiever geworden.

Maeike Kiers

Deze training was erg inspirerend en elke cursusdag kon ik gelijk gebruiken in mijn werk.
Pauline houdt je op een fijne manier een spiegel voor en is een leuke bevlogen cursusleider .

Caroline Bij de Vaate