Doorlezen, daar redde ik het altijd wel mee.
“Ik redde het altijd wel met een keertje doorlezen, maar dat lukt nu niet meer.” Moedeloos kijkt hij Peter me aan.
Nog een paar maanden te gaan tot het einde van het schooljaar. 4 VWO.
“Het ging eigenlijk altijd wel goed op school. Maar nu dus niet meer. Het lukt me gewoon niet meer. Eerst deed ik echt wel m’n best, maar ik haal toch onvoldoendes. Daardoor heb ik het eigenlijk opgegeven. Ik weet ook niet hoe ik het moet veranderen.”
Ik weet niet meer hoe vaak ik dit soort verhalen gehoord heb. Te vaak in ieder geval. En elke keer raakt het weer. Het is zo zonde dat dit gebeurt. Omdat ik weet dat dit de reden is dat veel jongeren blijven zitten of afstromen naar een lager schoolniveau of zelfs schoolverlater worden. Terwijl dit echt niet nodig is.
Hoe dit komt? Veel slimme leerlingen redden het heel lang op school met doorlezen, inzicht, begrip en een goed geheugen. Maar er komt altijd een moment dat deze ‘strategie’ niet meer genoeg is.
Er ontstaat, net als bij Peter, een negatieve spiraal, waardoor er steeds meer onvoldoendes en steeds minder motivatie is. Deze negatieve spiraal is gelukkig te doorbreken.
Hoe?
Door leerlingen effectieve leerstrategieën aanbieden. Concrete manieren van leren die ervoor zorgen dat het leren zo soepel mogelijk verloopt. Daarmee leren leerlingen zelfstandig leren en het beste uit zichzelf te halen.
Motivatie
Mijn belangrijkste insteek hierbij: echt met een leerling in gesprek gaan en de leerlingen die effectieve leerstrategieën te laten ontdekken die bij hem passen. Dan ontstaat er motivatie en persoonlijke groei. Waardoor de resultaten weer beter worden en er een positieve spiraal ontstaat.
Zo ook bij Peter. “Ik vind het fijn dat je echt met me kijkt naar wat er bij mij past en me geen standaard dingen aanleert. Daardoor heb ik er echt wat aan gehad.”
Plannen
Peter is gaan plannen, heeft zijn uitstelgedrag aangepakt en weet nu hoe hij voor zijn wiskunde kan leren. Doordat hij concrete manieren heeft om aan de slag te gaan, is zijn motivatie weer terug. Met als logisch gevolg dat zijn cijfers ook beter worden.
Meer lezen?
Herken jij het verhaal van Peter bij jouw leerlingen? En wil je concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan? Dan is mijn boek 'Motiveer en leer!' geschreven voor jou.
Gratis kennismaken met mijn online programma?
Dat kan nu! Schrijf je hier nu gratis in en krijg toegang tot 5 lessen over het leren leren & plannen!