Doelenformulier: doelen stellen met je leerlingen.

Voor een groeiende onderwijspraktijk/huiswerkbegeleiding is het noodzakelijk om tevreden leerlingen en ouders te hebben.
Voor het succesvol begeleiden van leerlingen is het noodzakelijk om doelen met je leerlingen te stellen.
Doelen zijn noodzakelijk om gedrag te kunnen veranderen.
Doelen maken veranderen de moeite waard.

Om deze doelen op een goede manier te kunnen stellen met je leerlingen kun je het doelenformulier gebruiken, wat je gratis kunt downloaden onderaan dit blog.

De voordelen van het gebruiken van het doelenformulier op een rijtje:

DoelenformulierMotivatie: het doelenformulier zorgt ervoor dat een leerling inziet wat de voordelen zijn van het bereiken van de doelen. Bijvoorbeeld: wat levert het me op als ik een planning kan maken. Meer vrije tijd, minder stress enz.
– Eigenaarschap: samen met een leerling vul je het formulier in. De leerling bepaalt aan welk doel hij/zij wil gaan werken en hoe dit te bereiken. Dit zorgt voor eigenaarschap. De motivatie om zelf opgestelde doelen te behalen is vele mate groter dan de motivatie om doelen te behalen die een ander voor je opgesteld heeft.
– Doelgericht werken: door samen het doelenformulier in te vullen is het duidelijk waar de leerling de komende tijd mee aan de slag gaat. De doelen wijzen de weg.
– Voortgang meten: door de doelen te evalueren is het duidelijk welke vooruitgang geboekt is en waar er nog stappen te zetten zijn.
– Succeservaringen voor leerling: de leerling ziet door het stellen en evalueren van doelen welke stappen er gezet zijn. Het ervaren van deze succeservaringen is goed voor het zelfvertrouwen.
– Energie: aan doelen werken en steeds kleine stapjes richting je doel zetten, geeft energie.
– Doorzettingsvermogen: doelen vergoten het doorzettingsvermogen.

Voor het stellen van doelen zijn de volgende punten belangrijk:

– Beginsituatie moet duidelijk zijn. Welke vaardigheden beheerst de leerling goed en wat kan/moet er nog verbeterd worden.
– Weten wat de leerling op de lange termijn (1 jaar) en over 3 maanden wil bereiken.
– Weten wat de leerling moet doen/kunnen om dat over 3 maanden bereikt te hebben.
– SMART doelen stellen. Bijvoorbeeld: Op mijn volgende rapport sta ik voor wiskunde een 6. Ik let goed op in de les. Ik begin een week van tevoren met het oefenen voor mijn toets. Ik ga elke dag 30 minuten oefenen, ik maak dan opdrachten en kijk uitlegfilmpjes.‚Äč
– Doelen stellen die gericht zijn op leren en niet op prestatie. Leerdoelen draaien om het ontwikkelen van nieuwe capaciteiten. Prestatiedoelen werken alleen goed als je iets al kunt.
– Als er meer doelen zijn: 1 doel kiezen om als eerst mee aan de slag te gaan.
– Bedenk van tevoren met de leerling op welke momenten het moeilijk kan worden om door te zetten en wat de leerling dan kan doen.
– Laat de leerlingen bedenken welke mensen kunnen helpen om de doelen te bereiken en hoe ze dit kunnen doen.
– Bedenken hoe het bepalen van de doelen gevierd gaat worden. Succes moet je vieren!

Download hier het doelenformulier.

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)