Van frustratie naar motivatie in gesprekken met leerlingen

Ervaar hoe je in een gesprek de eigen motivatie van leerlingen om te veranderen kunt vergroten.


(Zelfs als je weinig tijd hebt voor uitgebreide gesprekken...)

In gesprekken met leerlingen gaat het vaak over verandering:

  • Op tijd komen i.p.v. te laat komen
  • Actief meedoen in de les i.p.v. onderuitgezakt niet reageren
  • Op komen dagen bij je stage i.p.v. steeds afmelden
  • Een planning maken en deze uitvoeren i.p.v. gestrest zijn en dingen te laat af hebben.
  • enz.

In zo'n gesprek heb jij een grote invloed op de motivatie van de leerling. Kort door de bocht kun je deze maken of breken.

Ik hoor docenten vaak dingen zeggen in gesprekken die ontzettend goed bedoeld zijn, maar die averechts werken. Er komt weerstand of sociaal wenselijke antwoorden.

In plaats van een echt en open gesprek waarin de leerling nadenkt over zijn/haar eigen gedrag.

Ik zie ook het verschil in gesprekken wanneer docenten een training Motiverende gespreksvoering hebben gevolgd. Ze voeren dan op een hele andere manier gesprekken, omdat ze weten wat wel en niet werkt.

Maar hoe ga je die gesprekken anders voeren, als je niet goed weet wat wel en niet werkt?

Daar wil ik graag samen met je mee aan de slag tijdens de workshop Motiverende gespreksvoering.

Waarin je leert en ervaart:

Waardoor die weerstand en sociaal-wenselijke antwoorden ontstaan.

Wat dan wel werkt om de leerling aan het denken te zetten en een echt gesprek te voeren. Waarin de eigen motivatie van leerlingen om te veranderen wordt vergroot.

Welke gesprekstechniek, die je waarschijnlijk nog niet kent, voor een grote verandering in jouw gesprekken kan zorgen.

 Motiverende Gespreksvoering is een evidence-based methode om de motivatie van leerlingen te vergroten door effectieve communicatie.


Dit zeggen eerdere deelnemers over mijn trainingen Motiverende gespreksvoering:

Echt mooi om te leren dat je met een andere benadering zoveel meer kan bereiken. In plaats van sleuren en trekken en beslissingen voor een leerling te maken. Echt luisteren naar de leerling en hem de leiding geven, hem laten beslissen. Dank je Pauline!

Jantine van der Weijden
Pauline werkt vanuit praktische voorbeelden, geeft een ieder de ruimte om flink te oefenen en ze geeft veel handvatten waarbij je de leerling niet overtuigt, maar de motivatie daadwerkelijk vergroot.
Monique Kroes
Het lukt nu veel beter om structuur in een gesprek aan te brengen en ik ben me bewuster van veel dingen, zoals behoudtaal en verandertaal. Pauline voorziet je op een rustige manier, met de nodige humor, van feedback. Aanrader!
Anna Smalbrugge

Pauline Jonker van Maak mij wat wijs!

Ruim 10 jaar geleden begon ik, naast mijn werk als leerkracht, met het begeleiden van tieners. Wat deze tieners allemaal gemeen hebben is dat ze gedrag hadden wat ze niet helpt (uitstellen, te laat komen, zich niet inzetten voor school, teveel gamen enz.).

Ik merkte al snel dat het de grootste uitdaging is om ervoor te zorgen dat leerlingen dat wat ze leren ook daadwerkelijk in hun dagelijks leven toe gaan passen. Leerlingen zeiden bijvoorbeeld wel dat ze iets gingen doen, maar deden het toch niet.

Het gevolg was dat ik alleen maar harder ging werken tijdens de gesprekken met leerlingen en dat mijn leerlingen nog passiever werden.

Ik besloot me te verdiepen in Motiverende gespreksvoering en dit in te gaan zetten bij de begeleiding van mijn leerlingen. Dit heeft voor mij een groot verschil gemaakt. Ik zie mijn leerlingen nu echt veranderen. Ze passen nu écht toe wat ze tijdens de begeleiding leren. Ook heeft het mijn werk veel leuker gemaakt. Ik heb zulke leuke gesprekken met leerlingen en het geeft zoveel voldoening en energie als ik zie dat het leidt tot gedragsverandering.

Dit geef ik graag door aan andere onderwijsprofessionals.

Met trots kan ik zeggen dat dit doorgeven lukt!

Inmiddels geef ik bijna wekelijks trainingen Motiverende gespreksvoering aan onderwijsprofessionals. Zowel in company op scholen als via open inschrijving.

Ook jou wil ik graag laten ervaren hoe je door Motiverende gespreksvoering leerlingen echt kunt bereiken en activeren.

Daarom kun je nu voor een symbolische 10 euro meedoen aan deze workshop.

Waar zit het addertje denk je nu misschien. Het zal dan wel niet waardevol zijn of alleen een reclamepraatje.

Ik snap dat je dat denkt. Maar dat is niet hoe ik werk. Deze workshop is net zo waardevol als een bijeenkomst in een training.

Waarom ik dit doe: omdat ik zoveel mogelijk docenten hiermee kennis wil laten maken, omdat het zo'n grote impact heeft.


De workshop geef ik zoals ik die altijd geef, zodat je kennis kunt maken met Motiverende gespreksvoering en met mij als trainer. En daarna kan je kijken of je interesse hebt in een mogelijk vervolg. En ja, natuurlijk vind ik het super als je daarna zo enthousiast bent dat je me uitnodigt bij jou op school voor een training of als je training bij mij wilt volgen. Zo niet, ook helemaal prima.


1 ding wil ik wel van je vragen. Ik neem het net zo serieus als een goed betaalde workshop/training en ik wil jou vragen dat ook te doen. Dat betekent dat je als je je aanmeldt je ook echt aanwezig bent (mits het door omstandigheden echt niet mogelijk is uiteraard...) en dat je actief deelneemt aan de workshop. Het wordt niet alleen maar luisteren, we gaan ook echt samen aan de slag.

Enthousiast om aan de slag te gaan met het voeren van gesprekken waarin je de eigen motivatie van leerlingen kunt vergroten?


Nu slechts: €10

Workshop Motiverende gespreksvoering

Ervaar hoe je van frustratie naar motivatie kunt gaan in gesprekken met leerlingen.


Dit is wat je gaat leren en ervaren:

  • Waardoor weerstand en sociaal-wenselijke antwoorden ontstaan.
  • Wat dan wel werkt om de leerling aan het denken te zetten en een echt gesprek te voeren. Waarin de eigen motivatie van leerlingen om te veranderen wordt vergroot.
  • Welke gesprekstechniek, die je waarschijnlijk nog niet kent, voor een grote verandering in jouw gesprekken kan zorgen.


Bij aanmelding kun je uit verschillende data kiezen.

De workshop is online via zoom. Er is geen opname.

Motiverende gespreksvoering stelt de leerling centraal en zet mij uitstekend aan het denken welke aanpak het meest prikkelend is. Op de werkvloer is dit vervolgens direct toepasbaar.

Dankjewel Pauline voor de krachtige online-training Motiverende gespreksvoering.

Eric Looijen

Na tien jaar mentoraat en docentschap dacht ik wel aardige gesprekstechnieken te hebben maar ik heb echt ontzettend veel geleerd. Mijn gesprekken met leerlingen zijn heel anders en veel effectiever geworden.

Maeike Kiers

Deze training was erg inspirerend en elke cursusdag kon ik gelijk gebruiken in mijn werk.
Pauline houdt je op een fijne manier een spiegel voor en is een leuke bevlogen cursusleider .

Caroline Bij de Vaate