Over Pauline Jonker van Maak mij wat wijs!

Ik was die middelbare scholier die niet kon plannen en leren, die zich niet kon concentreren, last had van faalangst en alles interessanter vond dan school. Motivatie had ik niet. Leren deed ik niet of veel te laat. Ik had hier de nodige ruzies en discussies over met mijn ouders.

Uiteindelijk haalde ik mijn havo-diploma na een herexamen, met een 5,5 gemiddeld voor alle vakken. In mijn tijd op de havo had ik het idee dat ik niet goed kon leren. Wat uiteraard niet erg goed was voor mijn zelfvertrouwen. Het heeft lang geduurd voor ik wist dat ik prima kon leren, maar dat ik gewoon niet wist hoe ik het moest doen...


De pabo kwam ik nog wel door zonder goed te kunnen leren en plannen en pas tijdens mijn masterstudie voor remedial teacher leerde ik dit goed. Dit was ook echt nodig, anders had ik mijn diploma nooit kunnen halen. Tijdens deze studie deed ik een onderzoek naar het verband tussen motivatie en studievaardigheden en begon ik met het begeleiden van tieners bij het leren en plannen. 


Het werd me al snel duidelijk dat hier veel meer bij komt kijken dan alleen het leren plannen en het aanleren van een leerstrategie, want zonder motivatie, zullen leerlingen niet met deze vaardigheden doen. 


Ik kwam in aanraking met Motiverende gespreksvoering en was hier meteen in geïnteresseerd. Ik volgde trainingen Motiverende gespreksvoering en dit zorgde er al snel voor dat de begeleiding van mijn leerlingen veel meer impact had. 

Ik geniet enorm van het voeren van deze gesprekken met leerlingen, ze verrassen me telkens weer met inzichten, ideeën en hun wijsheid.


Dat gun ik anderen ook en inmiddels geniet ik tijdens de trainingen Motiverende gespreksvoering en Concentratiecoach die ik aan onderwijsprofessionals geef van de gesprekken die met elkaar en met leerlingen gevoerd worden. Het is het leukste aan mijn werk als anderen vertellen over de impact die zij met hun gesprekken en begeleiding hebben. 


Door veel tieners te begeleiden, met onderwijsprofessionals in gesprek te gaan, trainingen te geven en veel over deze onderwerpen te lezen, ontdekte ik wat het belangrijkst is bij het begeleiden van tieners:
  • Echt met ze in gesprek gaan;
  • Eerst de motivatie vergroten, dan pas vaardigheden aanleren;
  • Met de leerling op zoek gaan naar de manier van leren, plannen, motiveren en concentreren die bij ze past.
These slides will be slide-able on the live version of your page!
No-nonsense houding die ik erg kan waarderen
Ik heb de praktische aanpak van Pauline erg gewaardeerd; niet teveel theorie, maar vooral de vertaling ervan naar de praktijk is heel handig. Daarnaast is Pauline prettig in het contact en heeft ze een no-nonsense houding die ik erg kan waarderen.
Marjan van Rhoon
Pauline zorgt voor een veilige, prettige en ontspannen sfeer.
Pauline zorgt voor een veilige, prettige en ontspannen sfeer. Hartelijk dank voor de constructieve feedback, waardevolle inzichten en praktische handvatten.

Esther Hofs

Leuke bevolgen cursusleider
Pauline houdt je op een fijne manier een spiegel voor en is een leuke bevlogen cursusleider .
Caroline Bij de Vaate