Pauline Jonker
Ik was die middelbare scholier die niet kon plannen en leren, die zich niet kon concentreren, last had van faalangst en alles interessanter vond dan school. Motivatie had ik niet. Leren deed ik niet of veel te laat. Ik had hier de nodige ruzies en discussies over met mijn ouders.
Uiteindelijk haalde ik mijn havo-diploma na een herexamen, met een 5,5 gemiddeld voor alle vakken. In mijn tijd op de havo had ik het idee dat ik niet goed kon leren. Wat uiteraard niet erg goed was voor mijn zelfvertrouwen. Het heeft lang geduurd voor ik wist dat ik prima kon leren, maar dat ik gewoon niet wist hoe ik het moest doen...
De pabo kwam ik nog wel door zonder goed te kunnen leren en plannen en pas tijdens mijn masterstudie voor remedial teacher leerde ik dit goed. Dit was ook echt nodig, anders had ik mijn diploma nooit kunnen halen. Tijdens deze studie deed ik een onderzoek naar het verband tussen motivatie en studievaardigheden en begon ik met het begeleiden van tieners bij het leren en plannen.
Het werd me al snel duidelijk dat hier veel meer bij komt kijken dan alleen het leren plannen en het aanleren van een leerstrategie, want zonder motivatie, zullen leerlingen niet met deze vaardigheden doen.
Ik kwam in aanraking met Motiverende gespreksvoering en was hier meteen in geïnteresseerd. Ik volgde trainingen Motiverende gespreksvoering en dit zorgde er al snel voor dat de begeleiding van mijn leerlingen veel meer impact had.
Ik geniet enorm van het voeren van deze gesprekken met leerlingen, ze verrassen me telkens weer met inzichten, ideeën en hun wijsheid.
Dat gun ik anderen ook en inmiddels geniet ik tijdens de trainingen Motiverende gespreksvoering en Concentratiecoach die ik aan onderwijsprofessionals geef van de gesprekken die met elkaar en met leerlingen gevoerd worden. Het is het leukste aan mijn werk als anderen vertellen over de impact die zij met hun gesprekken en begeleiding hebben.