Extrinsieke motivatie is gevaarlijk.
Intrinsieke motivatie overschat.
En de leerling van de week is....
De laatste tijd zie ik dit verschijnsel regelmatig voorbijkomen op social media. Een foto van een leerling, daarbij de tekst dat dit de leerling van de week is, met een verhaal erbij waarom. In dit verhaal worden dan vooral mooie cijfers genoemd.
Ik schrik hiervan. Volgens mij sla je dan de plank volledig mis.
Ook van ouders hoor ik regelmatig dat zij hun kind belonen voor goede cijfers. Vaak is dit uit wanhoop, om ervoor te zorgen dat hun kind tenminste iets doet.
Deze extrinsieke motivatie heeft vaak wel even effect,
maar op de lange termijn maakt het juist meer kapot.
Wat feitjes (uit de boeken) over extrinsieke motivatie:
- er volgt een straf of beloning;
- hoe meer druk er uitgeoefend wordt, des te groter de kans dat de motivatie afneemt;
- het effect is kort en er is toezicht nodig;
- de motivatie die er al wel is, wordt hierdoor steeds minder.
Geen aanrader dus.
Tegenover extrinsieke motivatie staat intrinsieke motivatie.
Intrinsiek gemotiveerd zijn betekent dat je iets heel leuk vindt om te doen.
Is het dan perse nodig om intrinsiek gemotiveerd te zijn?
Nee, zeker niet. En het is ook absoluut niet haalbaar. Er zijn vaak maar weinig dingen die je zo leuk vindt om te doen dat je hier intrinsiek voor gemotiveerd bent. Toch doe je heel veel dingen die je niet heel leuk vindt om te doen wel.
Dit komt door de autonome motivatie die je hiervoor hebt.
Je kiest er uit eigen beweging voor om dit te gaan doen.
Wil jij jouw leerlingen echt helpen? Help ze dan deze autonome motivatie te versterken.
Breng de voordelen en nadelen (waar de leerling zelf mee komt! Niet die van jou ;)) van het huidige en nieuwe gedrag in kaart. Zodat je leerling zelf bewust voor gedrag en de gevolgen daarvan kan kiezen.
Zorg dat ze het zo belangrijk vinden dat ze het toch gaan doen, ook als ze het spannend vinden of nog twijfelen.
Tijdens de training 'Motiverende gespreksvoering in het onderwijs', leer je hoe je dit kunt doen.