We hebben helemaal doorgesproken hoe hij de toets aan gaat pakken. We hebben afgesproken met welke leerstrategie hij gaat leren en samen een planning gemaakt. Hij heeft alle informatie en toch doet hij het niet.'
'Ik heb er echt alles aan gedaan. Hem alles gegeven wat er nodig is, maar het helpt niet. Ik weet het ook niet meer. Wat kan ik nou nog meer doen?'
Dit vertelt Katinka tijdens een training. Ze doet enorm haar best om haar leerling te helpen, maar tot haar frustratie pakt hij het zelf niet op. Er gebeurt alleen wat als zij er naast blijft zitten. En dat is nou net niet haar bedoeling...
Alle informatie hebben en er dan toch weinig mee doen.
Ik hoor en zie dit vaak voorbij komen. Hoe komt dit?
Informatie wordt vaak overschat
Tijdens het begeleiding van leerling wordt vaak de meeste tijd besteed aan het geven van informatie. Met het idee dat die informatie sowieso nodig is voor de leerling om iets te gaan doen.
Die informatie wordt vaak veel te vroeg in een begeleiding gegeven. De leerling is er nog niet klaar voor. Die staat er nog niet voor open. Waardoor alle waardevolle informatie het ene oor in en het andere oor weer uitgaat.
Het kan ook zo zijn dat de informatie gegeven wordt op een manier die niet aankomt. Bijvoorbeeld teveel informatie in één keer of informatie die net niet relevant is voor de leerling.
Begin bij stap 1
Met Katinka keek ik naar de 7 stappen om effectief te leren leren. Terwijl ze deze stappen doornam viel bij haar het kwartje: 'Ik begin bij stap 5. Het geven van informatie. Ik sta veel te weinig stil bij de eerste vier stappen waarin er aandacht is voor de motivatie.'
Katinka is hier niet alleen in. Dit gebeurt heel veel. Met de allerbeste bedoelingen krijgt een leerlingen zo snel mogelijk informatie. Zo kan een leerling snel in actie komen.
Maar schijn bedriegt, op die manier gebeurt er juist vaak heel weinig.
Het werkt veel beter om eerste de tijd te nemen voor het vergroten van het zelfinzicht en de motivatie, het stellen van doelen en het maken van een plan.
Daarmee zorg je ervoor dat de leerling ook echt in actie wil komen en open staat voor het ontvangen van jouw waardevolle informatie.
Nu pas ziet hij het nut van veranderen in
Een paar weken later spreek ik Katinka weer. Ze vertelt dat ze samen met haar leerling de beslissingsbalans in heeft gevuld. 'Nu pas ziet hij er het nut van in om het anders te doen. Ik zag al eerder het nut en de urgentie. Maar hij zelf niet. Nu gelukkig wel. We hebben het daarna samen gehad over hoe hij die veranderingen aan zou kunnen pakken en een plan gemaakt. Wat een ander gesprek hadden we nu!'
Voor verandering is meer nodig dan alleen informatie. Vergroot eerst de motivatie waardoor de leerling open staat voor informatie en ook bereid is om hiermee aan de slag te gaan.
Je kunt hiervoor de 7 stappen om jouw leerlingen effectief te leren leren inzetten.
Benieuwd naar deze 7 stappen?
Lees dan mijn boek 'Motiveer en leer!'