Reparatiereflex
Motiverende gespreksvoering
Pauline Jonker
van httpss
Motiverende gespreksvoering
12/06/2022
1 min
0

De Reparatiereflex

12/06/2022
1 min
0

In veel gesprekken die jij met leerlingen voert, gaat het ongetwijfeld ook over het veranderen van gedrag. Denk aan:
- stoppen met uitstellen;
- actief meedoen in de les;
- op tijd op school komen;
- een planning maken en uitvoeren;
- leren voor een toets enz.

In veel van deze gesprekken neemt de professional de leiding, die gaat steeds harder werken en doet steeds meer zijn best de leerling te overtuigen. De leerling zakt ondertussen steeds meer onderuit, sluit zich af. De monoloog van de professional komt niet meer binnen en de impact van het gesprek is nihil. Dit gebeurt vaak met de allerbeste bedoelingen, de intentie is echt om de leerling te helpen. Jij ziet immers wat goed is voor de leerling en wil dit graag vertellen. De manier waarop het gesprek gevoerd wordt, maakt echter dat dit niet aankomt.
De leerling wordt niet betrokken in het gesprek. Die hoort alleen dat hij het anders moet doen.

In Motiverende gespreksvoering wordt dit de reparatiereflex of verbeterreflex genoemd. Dit is de natuurlijk neiging om anderen te willen helpen; oftewel verbeteren of repareren. Dit is dus vaak met de beste intentie, maar bij mensen die nog twijfelen over veranderen, werkt dit averechts. Hoe harder jij de leerling probeert te overtuigen, hoe harder deze redenen zal aandragen om niet te veranderen.

De volgende dingen vallen onder de reparatiereflex:
- overtuigen: meestal met argumenten die de ander allang kent.
- oordelen: zowel verbaal als non-verbaal (even een wenkbrauw optrekken).
- meteen oplossingen aandragen: meestal is de ander hier nog helemaal niet klaar voor (= weerstand) en daarnaast is het nog helemaal niet duidelijk waar de ander een oplossing voor zoekt en wat deze al geprobeerd heeft.
- ongevraagd advies geven: 'Weet je wat jij zou moeten doen?' 'Wat bij mij heel goed werkt...'
- waarschuwen: als je zo doorgaat dan...

Herken jij jezelf hierin?
Welkom bij de club ;)

Ik ken weinig mensen in het onderwijs die zich er niet in herkennen... Het heet niet voor niks een reflex...En we willen allemaal zo graag onze leerlingen helpen...

Herken je ook dat het je weinig oplevert en vaak alleen maar weerstand oproept bij de ander?
Stap 1 is dan het gaan herkennen van wanneer je aan het repareren bent.

Wil je hier meer over weten?

Vraag hier dan gratis het e-book 'Motiverende onderwijsgesprekken aan met daarin 5 gespreksvoorbeelden en een checklist motivatiegesprek'.

Reacties
Categorieën