Loop jij er met sommige leerlingen ook tegenaan dat ze maar niet echt in actie komen? Afspraken worden niet nagekomen en ze zijn niet erg gemotiveerd om aan hun doel(en) te werken. In gesprekken met deze leerling, kom je er niet echt 'doorheen'. Je hoort vooral veel sociaal-wenselijke antwoorden.
In dit blog lees je hoe je doelen kunt stellen die passen bij de persoonlijke waarden van een leerling, waardoor de motivatie om het doel om echt te behalen veel groter wordt.
Van wie is het doel?
Meestal worden doelen tijdens een intakegesprek of tijdens de één van de eerste begeleidingsmomenten samen met de leerling gesteld. Maar is dit ook echt het doel van de leerling? Of is eigenlijk een doel van de ouder, school of van jou? Vaak worden er onbewust doelen gesteld met een leerling, waarvan anderen (ouders, professionals) vinden dat dit goed is voor de leerling. Maar is dit dan ook echt een doel waar de leerling mee aan de slag wil gaan?
Persoonlijke doelen en waarden.
Iedereen heeft persoonlijke doelen. Dingen die je graag wilt bereiken. Wanneer deze doelen passen bij de persoonlijke waarden zijn ze nog veel belangrijker om te behalen.
Waarden zijn dingen die je in je hart belangrijk vindt. Wie wil je zijn? Waar haal je betekenis uit? Waarden zijn inspirerend en kunnen richting geven.
Heb je een doel wat eigenlijk niet echt bij je waarden past, dan schuurt dat. De kans dat je dit doel behaalt en de motivatie blijft vinden om je hiervoor in te blijven zetten is klein.
Doelen kun je afstrepen als je ze hebt behaald. Waarden blijven belangrijk. Je kunt het zien als de onderlaag onder je doelen.
Wanneer je met iemand in gesprek gaat over de waarden die onder de doelen liggen, krijgt het veel meer betekenis.
Een belangrijk doel voor mij was het schrijven van een boek (Motiveer en leer!) in 2020. Onder dit doel liggen persoonlijke waarden die belangrijk voor me zijn: ontwikkeling, ambitie, doen en inspiratie. Mijn persoonlijke waarden die hieronder liggen, maken dat het belangrijk voor mij is om mijn doel ook echt te behalen. Die maken het groter en belangrijker voor me.
In gesprek over waarden.
In gesprek gaan over waarden is heel waardevol, maar kan daarnaast ook heel confronterend zijn. Door de 'waan van de dag' leven we niet altijd volgens onze waarden. Ook onze leerlingen niet. Als tijdens een gesprek duidelijk wordt dat het huidige gedrag niet in lijn is met de doelen en waarden dan is dit confronterend. Het doet pijn. Deze pijn zorgt vaak voor motivatie om in actie te komen.
Aan de slag met jouw leerlingen
De eerste stap is het laten kiezen van waarden, daarna vraag je hierop door. Je focust je daarna op verandering in kleine stappen.
Wil jij leren hoe je dit bij de begeleiding van jouw leerlingen in kunt zetten?
Denk jij na het lezen van dit blog. interessant. Hier zou ik wel mee aan de slag willen gaan?
Lees dan mijn boek 'Motiveer en leer!' (je betaalt nu alleen de drukkosten en verzendkosten).