Een SMART doel is niet automatisch motiverend…
17 januari 2022 
1 min. leestijd

Een SMART doel is niet automatisch motiverend…

Doelen stellen, een belangrijk onderdeel van de begeleiding van jouw leerlingen. Je hebt wel eens gegoogeld op doelen stellen of hier een training over gevolgd. De nadruk lag hierbij vooral op het SMART stellen dan doelen...

Toch merk je dat die SMART doelen, jouw leerlingen lang niet altijd motiveren om ook echt in actie te komen. Hoe komt dat dan?

De kans is groot dat de doelen die je met je leerling stelt, gericht zijn op een resultaat dat ze willen behalen. Bijvoorbeeld: 'bij de volgende toetsweek wil ik voor alle vakken een voldoende halen'.

Deze doelen motiveren vaak niet echt. Het is niet gek dat we vaak dit soort doelen stellen. Het onderwijs is prestatiegericht en leerlingen komen zelf vaak met prestatiegerichte doelen. Uit onderzoek is echter gebleken dat procesgerichte doelen veel motiverender werken en ook in de praktijk is dit terug te zien.

Een resultaatgericht doel, zegt een leerling tijdens een proces vaak te weinig. Leuk doel, een voldoende halen, maar hoe weet je tijdens het proces of je hier goed voor bezig bent? Dat dit te vaag is voor een leerling, maakt dat er minder motivatie is om in actie te komen.

Daarnaast heb je nooit 100 % invloed op het resultaat. Een leerling kan heel hard zijn best doen en dan toch een 5 halen in plaats van een 6. Ook niet erg motiverend...

Daarom is het heel belangrijk om bij het stellen van een doel goed te kijken of het een resultaatgericht of procesgericht doel moet worden. Een procesgericht doel stel je bij het leren van nieuwe dingen en bij het ontwikkelen van vaardigheden. Het zal dus meestal een procesgericht doel zijn wat je met een leerling stelt.
Een resultaatgericht doel stel je alleen wanneer een doel met meer inspanning of routinegedrag behaald kan worden.

In de afbeelding onder aan dit blog zie je een checklist voor een goed ontwikkeldoel.

Voorbeelden van ontwikkeldoelen zijn:
'Ik probeer deze maand 3 manieren uit om te leren voor mijn toetsweek.'
'Ik besteed 4 dagen in de week, 30 minuten aan het maken van wiskundesommen.'
'Ik wil komende 3 maanden minimaal 3 manieren ontdekken om me beter te kunnen concentreren.'

Dus kijk eens samen met je leerling of jullie een ontwikkeldoel kunnen stellen. Ik heb al veel leerlingen een stuk enthousiaster zien worden om aan de slag te gaan door deze insteek.

Wil jij hier meer over weten?

Bestel dan mijn boek 'Motiveer en leer!'


Over de schrijver
Eigenaar Maak mij wat wijs!
Reactie plaatsen