Hup, naar de oplossing.

“Ik zou wel graag gezonder willen eten.”
“Waarom wil je dat?”
“Dan heb ik meer energie en dan voel ik me beter.”
“Heb je al geprobeerd om alleen nog maar gezonde dingen te kopen en dat je geen boodschappen doet als je trek hebt?”

Een stukje van een gesprek van 2 deelnemers tijdens een workshop gesprekstechnieken die ik afgelopen week gaf.

Maar huh Pauline, geef jij nu ineens workshops over gezond eten?
Nee hoor, wees maar niet bang 😉 In dit blog verder niks over gezond eten.

Waar het in deze training over ging, is het motiveren bij gedragsverandering. En deze 2 deelnemers voerden een gesprekje over iets wat ze graag willen veranderen. In dit geval ging het dus om gezonder eten.

In dit gesprek werden al heel snel goedbedoelde adviezen gegeven. En ik zag het gewoon gebeuren: de ander haakte af. Degene die de adviezen gaf, zag het ook. “Dit vind ik dus zo lastig, ik wil dan veel te snel naar de oplossing toe. Ik wil de ander dan helpen door tips te geven.”

Waar het in dit gesprek misgaat:

  • Er wordt ongevraagd advies gegeven. Het geven van ongevraagd advies zorgt bij veel mensen voor weerstand. Je kunt je vast iets voorstellen bij gedachten als “Ja, dan weet ik zelf ook wel.” “Als het zo simpel was, dan had ik het allang gedaan.”
  • De motivatie om te veranderen is nog niet groot genoeg. “Ik zou wel gezonder willen eten.” Of “Ik wil vanaf morgen echt gezonder gaan eten omdat ik dan….”. Daar zit een groot verschil tussen.
  • De redenen om gezonder te eten en de redenen waarom het nog niet gelukt is, zijn nog niet duidelijk. Misschien haalt diegene altijd gezonde boodschappen, maar gaat het mis bij de snoeppot op het werk. Doordat er nog te weinig informatie is, is de kans groot dat de tips helemaal niet aansluiten.

En dit is wat er tijdens veel gesprekken met leerlingen ook gebeurd. Er wordt veel te snel overgegaan naar de oplossing. Met als resultaat: weerstand, sociaal gewenste antwoorden of afhaken. De kans dat er echt langdurige verandering ontstaat is klein.

Gelukkig kan dit anders. Wil je weten hoe jij wel kunt zorgen voor motivatie en langdurige verandering? Misschien is de training Motiverende gespreksvoering in het onderwijs dan wat voor jou.

Over de schrijver
Eigenaar Maak mij wat wijs!
Reactie plaatsen