Het onderwijs is enorm prestatiegericht. Het draait veel om toetsen en de resultaten van die toetsen.
Met de leerlingen die ik begeleid werk ik procesgericht.
In mijn bedrijf werk ik zelf ook procesgericht.
Althans ik zou willen dat dit altijd zo was. Dat dit altijd zou lukken. Dit is helaas niet de realiteit. Wel mijn intentie. Vaker dan ik wil kom ik toch weer bij die resultaten uit.
Bij mijn leerlingen. “Hoe ging je toets?” “Hoe sta je er nu voor?”
En bij mezelf in het toch weer stellen van prestatiegerichte doelen: omzetdoelen, volle trainingen enz.
Prestatiegerichte doelen zijn vaak demotiverend. Dat is ook wat ik zie bij mijn leerlingen.
Stel het doel is: een 7 gemiddeld staan.
Ze leren hard voor de toetsen, doen echt hun best, maar halen een 6,5. Doel niet behaald. Leerling niet blij.
Maar wat zegt die 6,5 over het proces.
Niks.
Voor dit cijfer kan heel hard geleerd zijn, maar er kan net zo goed niks voor gedaan zijn.
Daarom is het zo belangrijk om procesgerichte doelen te stellen.
Dit heb je volledig in eigen hand. Je kunt dit wel of niet doen, dat bepaal je helemaal zelf.
Met leerlingen ben ik op zoek naar het evenwicht tussen resultaatgericht en procesgericht. Je ontkomt haast niet aan het resultaatgerichte. Dit zit zo in de schoolcultuur en dus ook in de leerlingen.
Wat ik daarom vaak doe met mijn leerlingen is van een resultaatgericht doel een procesgericht doel maken.
Resultaatgericht doel is: gemiddeld een 7 staan voor wiskunde.
Procesgerichte doelen daarbij kunnen zijn:
- Al het huiswerk maken van wiskunde.
- Uitleg vragen wanneer ik het niet snap.
- Minimaal 3 keer voorbereiden voor een toets.
- Diagnostische toets maken en daarna uitleg vragen voor wat ik niet begrijp.
Door het uitvoeren van de procesgerichte doelen, welke de leerling in eigen hand heeft, is het haalbaar om het resultaatgerichte doel te behalen.
Maar het is nog steeds niet zeker of het lukt. Wat de leerling wel kan doen reflecteren op de procesgerichte doelen: “Heb ik alles gedaan wat ik wilde doen?”. Zijn alle procesgerichte doelen gedaan dan kan de leerling tevreden zijn. Of het resultaat nou een 6, 7 of 8 is.
Wanneer het resultaat tegenvalt is het natuurlijk wel goed om kritisch naar de procesgerichte doelen te kijken. Is er wel genoeg actie gedaan om het doel ook daadwerkelijk te kunnen behalen?
Meer lezen over het stellen van procesgerichte doelen en het maken van een plan om hiermee aan de slag te gaan? In mijn boek 'Motiveer en leer!' lees je hier alles over.
Gratis kennismaken met mijn online programma?
Dat kan nu! Schrijf je hier nu gratis in en krijg toegang tot 5 lessen over het leren leren & plannen!