Top 5 van effectieve leerstrategieën
04 januari 2021 
2 min. leestijd

Top 5 van effectieve leerstrategieën

Leerlingen die hard leren voor een toets, en dan toch een onvoldoende halen. Ook jij kent deze leerlingen vast. Ze doen hun best, besteden veel tijd aan het leren voor een toets, maar het resultaat valt tegen. De oorzaak hiervan zit vaak in het niet effectief leren.

Uit onderzoek is gebleken dat dit de top 5 is van effectieve leerstrategieën. Ik werk hier dagelijks mee met mijn leerlingen, met resultaat! In dit blog vertel ik je meer over deze leerstrategieën en over hoe mijn leerlingen hiermee werken.

Top 5 van effectieve leerstrategieën:

  1. Jezelf overhoren
    Hierbij maken leerlingen vragen bij de tekst. Veel van mijn leerlingen vinden dit echt een eyeopener. Ze merken dat ze hierdoor veel meer inzicht hebben in de lesstof en ze zijn veel actiever aan het leren. Belangrijk hierbij is dat ze leren om vooral inzichtvragen bij de tekst te maken. Inzichtvragen leren maken kost tijd, maar met begeleiding kunnen leerlingen dit heel goed leren en levert het ze veel op. Het is altijd een mooi moment wanneer leerlingen een vraag op de toets krijgen die ze zelf bedacht hadden. Dit zorgt er ook meteen voor dat ze helemaal overtuigd zijn van deze leerstrategie!
  2. Gespreid oefenen
    Hierbij gaat het om het verdelen van de lesstof over een langere periode. Noodzakelijk om de lesstof goed te kunnen onthouden. De manier om dit te leren is door een goede planning te maken. Hiervoor is de SLiM huiswerkplanner heel goed te gebruiken. Dé planner om jouw leerlingen stap voor stap te leren plannen.
  3. Uitgebreid doorvragen - verbanden leggen
    Hierbij gaat het erom dat de leerlingen informatie met elkaar verbinden en ook koppelen aan al bestaande kennis. Dit kan bijvoorbeeld goed door het maken van een mindmap of een schema bij de tekst.
  4. Aan jezelf de stof uitleggen
    Als je de lesstof aan iemand anders uit kunt leggen dan weet je dat je het beheerst. Deze manier van leren is goed te gebruiken bij vakken waar de kennis toegepast moet worden, zoals wiskunde, natuurkunde en scheikunde.
    Is er niemand om aan uit te leggen, dan werkt het ook goed om een filmpje op te nemen waarin de leerling de stof uitlegt. Deze kan hij/zij daarna zelf weer terug kijken.
  5. Switchen tussen methoden
    Hierbij gaat het om het combineren van verschillende leerstrategieën met elkaar. Gisteren gaf een leerling een mooi voorbeeld. Ze had een mindmap gemaakt voor geschiedenis, tijdens het leren van deze mindmap stelde ze vragen aan zichzelf. Zo versterken de verschillende leerstrategieën elkaar.


        Bestel boek      

                                               

Over de schrijver
Eigenaar Maak mij wat wijs!
Reactie plaatsen