Wauw, wat een omslag heeft mijn leerling gemaakt. Van een kennismakingsgesprek waarin ik minstens 10 keer 'ik heb geen motivatie' hoorde, naar het liefst alles meteen tegelijk aan willen pakken.
Hoera, motivatie missie geslaagd. Kunnen we gaan knallen met de vaardigheden! Of toch niet?
In dit blog lees je waarom het dan toch belangrijk is om deze leerling een beetje af te remmen...
Jelle is niet de eerste leerling bij wie ik dit zie gebeuren. Ze komen binnen met: ik kan me niet concentreren, ik heb geen motivatie, ik kan niet plannen en na even doorvragen blijkt dat ze eigenlijk ook niet weten hoe ze moeten leren. Bingo, het hele pakket!
En ja, dat hij moet veranderen weet hij wel, maar echt zin heeft hij er niet in.
Na het eerste gesprek samen met ouders en de eerste keer begeleiding waarbij Jelle de zelftest heeft ingevuld en we hier samen over in gesprek gegaan zijn, is er een omslag te zien. Jelle ziet het nut in van veranderen, hij is tot de conclusie gekomen dat hij zijn huidige gedrag eigenlijk wel zat is. Ook weet hij nu wat het hem kan opleveren als hij een aantal dingen verandert. Hij wil aan de slag!
Fijn natuurlijk en een hele belangrijke stap. Maar de stap om meteen met alles aan de slag te gaan, is te groot. Als deze leerling meteen aan de slag gaat met een planning maken, een concentratietechniek en een nieuwe leerstrategie, dan is dit teveel in één keer.
Dit maakt de kans dat hij door kan zetten en dat hij dit voor langere termijn gaat doen kleiner. De kans op mislukking is te groot. Mislukt het volhouden, dan zal dit hem demotiveren, waarna het nog moeilijker zal zijn om hem aan de slag te krijgen.
Het is heel verleidelijk om wel meteen vol aan de bak te gaan. Om dit niet te doen, houd ik altijd de lange termijn in gedachten. En voor de lange termijn werkt het veel beter om met één ding te beginnen en dit stap voor stap uit te breiden. Hierdoor ontstaat er vaak een sneeuwbaleffect, wat de leerling motiveert.
Dus stap voor stap nieuw gedrag aanleren zodat de leerling dit ook echt vol kan blijven houden en gemotiveerd blijft om ermee aan de slag te gaan.
Dit is hierbij belangrijk:
- Stel een ontwikkeldoel met de leerling. Een ontwikkeldoel is gericht op het aanleren van een nieuwe vaardigheid. Het doel is gericht op het proces. Dit kan bijvoorbeeld zijn: in de komende 6 weken probeer ik 3 verschillende leerstrategieën uit.
- Eén ding tegelijk. Focus je eerst op één ding en voorkom dat de leerling meteen met verschillende dingen aan de slag gaat. Gaat dat ene ding goed, kun je er uiteraard iets nieuws aan toevoegen.
- Steeds de eerste haalbare stap bepalen. Benoem altijd bij je leerling dat je stap voor stap naar het doel toe gaat werken. Bepaal de eerste haalbare stap, dit is iets wat de leerling sowieso lukt.
Jelle begon met het maken van een planning. Het sneeuwbaleffect was al snel zichtbaar. Hij had meer overzicht door de planning en wist precies wat hij op een dag moest doen. Dit maakte dat hij zich al wat beter kon concentreren. Het werken met een planning gaat goed, hij wilde nu gaan kijken naar hoe hij zijn concentratie nog verder kan verbeteren. Daarvoor probeert hij nu de Pomodoro techniek uit. Hij werkt zo stap voor stap aan een betere concentratie.
Wil jij hier meer over weten? Ik schreef er het boek 'Motiveer en leer!' over.