15 vragen over plannen

In gesprek over plannen – 15 vragen

“Ik hoef echt veel minder te doen voor school, het is nu veel rustiger.” vertelt Paula me tijdens het maken van haar samenvattingen voor geschiedenis. Die samenvattingen maakt ze alvast voor haar toetsweek die pas over een paar weken begint. Ze houdt het bij, loopt gelijk met de lessen. Zodat ze dit ruim voor de toetsweek klaar heeft en dan nog genoeg tijd heeft om te leren.
“Is dat zo, dat het nu veel rustiger is? Ik denk niet dat het nu ineens veel rustiger is.” is mijn antwoord.
“Nee? Het lijkt wel zo, ik ben hier nu al zover mee en met de andere vakken ook.”
Is het minder of pak je het op een andere manier aan?”
“Ja, dat laatste. Eerder had ik totaal geen overzicht. Ik wist echt niet wat ik moest doen en waar ik moest beginnen. Dan deed ik maar niks.”

Dit gesprek voerde ik deze week met 1 van mijn leerlingen. Deze dame hoef ik niks meer te vertellen over het belang van plannen. Behalve dan haar af en toe herinneren aan hoe goed ze haar werk op orde heeft en dat niet het werk ineens veel minder is geworden ;). Hier zijn uiteraard heel wat gesprekken en experimenten met plannen en leren aan vooraf gegaan. Zonder de gesprekken en experimenten, had ze niet kunnen zijn waar ze nu is.

Het in gesprek gaan met leerlingen is de basis van je begeleiding. Zo vergroot je het zelfinzicht van de leerlingen en kun je de motivatie vergroten. Pas als de motivatie er is, heeft het ook echt zin om aan de slag te gaan met plannen.

Maar welke vragen stel je dan tijdens een gesprek over plannen?
Hieronder vind je 15 voorbeeldvragen. Daar kun je er vast een paar uithalen die jij in een gesprek zou kunnen stellen. Zo heb je altijd een vraag achter de hand.

Essentieel bij het stellen van de vragen is dat je zonder oordeel bent. Elk antwoord wat de leerling geeft, is goed. Jij bent de nieuwsgierige onderzoeker die hier meer over wil weten.

15 vragen over plannen:

  1. Wanneer is het je gelukt om je aan je planning te houden?
  2. Wanneer is het moeilijk voor je om je aan je planning te houden?
  3. Hoe pak je het maken van een planning nu aan?
  4. Wat zijn voor jou de voordelen van het maken en uitvoeren van een planning?
  5. Wat zijn voor jou de nadelen van plannen?
  6. Wat vind je het moeilijkst aan plannen?
  7. Wat is het gevolg van op het laatste moment beginnen voor een toets/verslag?
  8. Wat is het gevolg van op tijd beginnen voor een toets/verslag?
  9. Wat helpt jou om je aan je planning te houden?
  10. Weet je hoe je een planning kunt maken?
  11. Welke dingen vind je dat er in een planning moeten staan?
  12. Voor welke andere dingen dan school moet je ook plannen?
  13. Hoe voelt het wanneer je niet doet wat er in je planning staat?
  14. Hoe voelt het wanneer alles van je planning klaar is?
  15. Start je zelf met je huiswerk of moet je hier aan herinnerd worden?

Ga het gesprek met de leerling niet in met de intentie dat deze aan het eind van het gesprek een bepaald soort planning wil/moet gaan maken. Ga het gesprek in met de intentie om samen met de leerling te onderzoeken hoe het zit rondom het plannen. Vraag door om erachter te komen hoe het zit. Laat de leerling hier zelf zijn conclusies uit trekken. Aan het eind van het gesprek spreek je met de leerling af wat de volgende stap is. Dit kan het maken van een planning zijn, maar kan ook zijn dat de leerling erover na gaat denken, dat je afspreekt dat je het er een paar dagen later weer over hebt of dat de leerling een eerste kleine stap bedenkt om meteen mee aan de slag te gaan.

Meer weten over het voeren van Motiverende Onderwijsgesprekken met je leerlingen?
Download dan het e-book Motiverende Onderwijsgesprekken en/of de Checklist motivatiegesprekken.

Op zoek naar een handige planner met uitlegfilmpjes voor je leerlingen?
Download dan hier de SLiM huiswerkplanner.

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)