Worstel jij soms ook met leerlingen die liever naar de vlieg op de muur staren dan naar jouw belangrijke uitleg? Moet je jouw uitleg soms meerdere keren herhalen en baal je van de extra tijd die dit kost?
Verschillende oorzaken om afgeleid te raken
Het is niet zo gek dat leerlingen afgeleid raken tijdens het luisteren naar de uitleg. Je kunt afgeleid raken door verschillende oorzaken. Zoals;
- Te weinig prikkels: onze hersenen denken sneller dan we ze gebruiken, waardoor er tijd is voor andere dingen. Jouw leerlingen denken sneller dan dat jij kunt praten. Dit maakt dat er een stukje van hun hersencapaciteit over is voor wat anders, voor afleiding.
- Interne prikkels: alle gedachten die bij ons opkomen. Ook tijdens jouw instructie kunnen er allerlei gedachten door de hoofden van jouw leerlingen gaan, omdat ze zich ergens zorgen over maken. Ze hebben ruzie gehad met een vriendin of thuis is er ’s ochtends iets vervelends gebeurd. De gedachten kunnen ook opkomen wanneer een leerling te weinig prikkels heeft of ter afleiding van een vervelend gevoel. Bijvoorbeeld dat een leerling bang is dat hij/zij iets niet afkrijgt of denkt het nooit te gaan begrijpen. Onze hersenen proberen met deze pijn om te gaan door afleiding te zoeken.
- Externe prikkels: alles buiten onszelf, waardoor we afgeleid worden. Iemand die even wat vraagt, klasgenoten die met elkaar praten, een piepje van een telefoon.
Zelf had ik het idee dat leerlingen/cursisten geconcentreerd waren en meekregen wat ik aan het vertellen was wanneer ze me aankeken en knikten of aantekeningen aan het maken waren. Wanneer iemand naar buiten keek of een beetje aan het tekenen was vulde ik in dat ze afgeleid waren of het niet interessant vonden.
Toch klopte deze veronderstellingen niet. Degene die me geïnteresseerd aankeken hadden soms niks meegekregen van mijn verhaal, waarschijnlijk dachten ze ondertussen aan welke serie ze die avond gingen kijken. Terwijl ik regelmatig vragen kreeg van mensen die naar buiten keken of aan het tekenen waren waaruit bleek dat ze erg goed geluisterd hadden en het juist wel interessant vonden.
Dit is te verklaren vanuit de verschillende oorzaken van afleiding. Je kunt iemand aankijken en ondertussen afgeleid worden door gedachten (interne prikkels). Je kunt heel goed luisteren naar iemand en ondertussen tekeningetjes maken, omdat het maken van die tekeningen ervoor zorgt dat het stukje hersencapaciteit wat niet gebruikt wordt gevuld wordt.
Het is voor iedereen anders wat werkt om je aandacht bij een uitleg of instructie te houden. Voor jouw leerlingen is het belangrijk dat ze ontdekken wat er voor ze werkt om zich goed te kunnen concentreren. Daarvoor kun je eerst met ze kijken naar de oorzaak van afleiding en daarna met ze gaan experimenteren met verschillende manieren, zodat ze kunnen ontdekken wat er voor ze werkt.
Concentratiecoach training
Ben jij een docent/mentor/leerkracht/coach die zich soms suf piekert over hoe je jouw leerlingen geconcentreerd en gefocust krijgt? Dan is de training tot Concentratiecoach de oplossing.
In deze training leer je niet alleen over de oorzaken van afleiding, maar krijg je ook praktische oplossingen aangereikt die je direct kunt toepassen in de klas en bij individuele coaching. En dat is nog niet alles: je leert ook hoe je jouw leerlingen persoonlijk kunt begeleiden, zodat ze zelf ontdekken welke concentratiemethode het beste voor ze werkt.
Benieuwd naar wat deze training nog meer te bieden heeft en wat eerdere deelnemers erover te zeggen hebben? Ga dan snel naar de pagina om meer te lezen.
Klik hier om meer te lezen.