Studerend leren werkt niet.

Studerend leren werkt niet.

Huh, wat?

Ja, je leest het goed. Studerend leren werkt niet.studerend leren

Met studerende leren bedoel ik: een tekst lezen en tegelijkertijd de stof verwerken (bijvoorbeeld meteen een samenvatting, vragen of mindmap maken).

Dit heeft de volgende reden: wisselen van een taak zorgt voor 30% productiviteitsverlies. Als je wisselt van taak, blijft een deel van je aandacht bij de vorige taak achter. Met als gevolg dat je niet al je hersencapaciteit kunt gebruiken. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je even tussendoor een berichtje leest. Maar ook als je wisselt van lezen naar schrijven naar onthouden. Precies wat je doet bij studerend leren.

Voordat ik je tips geef over hoe je dan wel effectief kunt leren. Eerst even het volgende:

Informatie onthouden is niet afhankelijk van of je dom, slim, jong of oud bent. Informatie goed kunnen onthouden heeft alles te maken met welke techniek die je gebruikt. Kortom: met de goede techniek kun je goed leren onthouden.

Zelf leerde ik altijd door een tekst te lezen, deze meteen te verwerken in een samenvatting/mindmap/schema en tegelijkertijd probeerde ik het te onthouden. Veel van mijn leerlingen leren ook op deze manier. Vaak is er een enorme vooruitgang te zien hierdoor. Ze komen vaak van het alleen maar doorlezen, dus als je dan dingen op gaat schrijven en het vaker gaat herhalen is dat al een heel stuk effectiever. Maar het kan dus nog effectiever!

Nog effectiever leren:

  • Leer in blokken: lezen, stof verwerken, herhalen, herhalen van het herhalen. Dit kun je bijvoorbeeld per paragraaf of hoofdstuk doen. Je leest een hoofdstuk en daarna verwerk je deze (het liefst in een mindmap), deze mindmap kun je daarna herhalen.
  • Leg verbanden met wat je al weet. Dit kun je al doen voordat je begint met lezen. Als je voordat je begint met lezen, het hoofdstuk of boek doorbladert dan kun je al nadenken over wat je al weet. Dit zorgt ervoor dat er verbindingen aangemaakt worden in je hersens, waardoor je makkelijker kunt onthouden.
  • Leer niet te veel tegelijk: te veel en te lang leren zorgt ervoor dat de verbindingen die je net in je hersens aangelegd hebt, zwakker worden. Leer liever meerdere keren kort.
  • Herhaal: het heeft geen zin om wat je geleerd hebt, meteen weer te herhalen. Het werkt beter om het even een dagje te laten bezinken en het dan weer te herhalen.
  • Maak je samenvatting kort maar krachtig. Ellenlange samenvattingen werken niet! Hoe meer jij opschrijft, des te minder hoeven je hersens te onthouden bij het herhalen. Schrijf alleen kernwoorden op, zodat je hersens actief de informatie op moeten halen. Probeer in plaats van een samenvatting eens om een mindmap te maken, dat werkt nog beter met herhalen!

Door effectiever te leren kun je je beter concentreren.
Andersom geldt dit natuurlijk ook zo: Met een goede concentratie gaat effectief leren beter.

Geconcentreerd leren is voor véél tieners een grote uitdaging!

Daarom ontwikkelde ik het online programma: Concentreren kun je leren!

Jij als onderwijsprofessional kunt dit programma inzetten bij de begeleiding van je leerlingen.
Hoe het programma eruit ziet, wat de inhoud is en hoe je dit in kunt zetten bij de begeleiding van jouw leerlingen vertel ik je graag tijdens het webinar waarin ik dit programma lanceer.
Ben jij erbij?
Klik hier om je in te schrijven.

Please follow and like us:
>
error

Interessant blog? Super als je deze deelt :)