Vergroot het inzicht in eigen gedrag van jouw leerlingen
(Daar heb jij wel invloed op!)
Je bent met een leerling in gesprek. Jullie hebben het over de laatste paar weken van het schooljaar en wat er nog moet gebeuren. De leerling heeft het eigenlijk al opgegeven: ‘Het gaat toch niet meer lukken, ik moet nog zoveel doen. Dit is gewoon een weggegooid jaar, laat maar zitten.’ Jij weet dat deze leerling het prima kan, als hij zich meer gaat inzetten dan lukt het. Als je dit bij de leerling aankaart, begint deze te zuchten en zoekt vooral de schuld bij anderen. Die ene docent die iets niet goed uitgelegd heeft, het huiswerk wat niet duidelijk was of zijn klasgenoten waardoor hij zich niet kan concentreren.
Vaak denk je bij dit soort situaties ‘als hij maar in zou zien wat zijn eigen gedrag voor invloed heeft, en wat hij zelf kan doen om het te veranderen’. Dit probeer je de leerling ook duidelijk te maken. Maar je merkt dat het niet echt aankomt. Je krijgt een ‘ja ja, dat ga ik wel doen’ als antwoord en weet dat er niets mee gaat gebeuren of de leerling gaat een discussie met je aan.
Je hebt het gevoel dat je geen (of weinig) invloed hebt om de leerling meer inzicht te geven in zijn eigen gedrag.
Het is niet gek dat je denkt dat je hier geen invloed op hebt. Jij wilt met de allerbeste bedoelingen jouw leerlingen helpen en merkt dat dit weinig effect heeft. Waarschijnlijk zijn het jouw allerbeste bedoelingen die maken dat je weinig invloed hebt. Grote kans dat je (misschien onbewust) de leerling de les leest, oplossingen gaat aandragen of de leerling probeert te overtuigen om het anders aan te pakken.
Je kunt zeker wel invloed hebben op het inzicht in eigen gedrag van de leerling. Je kunt jouw leerling daar zelfs heel goed bij helpen!
Dit kun je op de volgende manier doen. Eerst laat je jouw leerling zelf een zelftest invullen. Waarbij de leerling bij verschillende onderdelen (bijvoorbeeld leren, plannen, gedrag, concentratie) aan kan geven wat goed gaat, beter kan en beter moet. Daarna ga je hierover met de leerling in gesprek. Je vraagt door op de antwoorden die de leerling gegeven heeft. Het is heel belangrijk om hierbij niet te oordelen en om het nog niet over een oplossing te hebben. Je gaat echt alleen de beginsituatie in kaart brengen. Als nieuwsgierige onderzoeker zonder oordeel ga je met jouw leerling in gesprek. Naast dat dit jou een goed beeld geeft van de leerling, geeft het de leerling vooral meer inzicht in zijn eigen gedrag. En… de leerling voelt zich door jou gehoord en begrepen! Wat maakt dat de leerling later ook open kan staan voor jouw informatie en tips. Maar dat komt echt pas een heel stuk later…
Wil jij leren hoe je het inzicht in eigen gedrag kan vergroten door met jouw leerlingen in gesprek te gaan?
Misschien is de training Motiverende gespreksvoering in het onderwijs dan wat voor jou?